Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.khmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11110

Можете відсканувати цей QR-код телефоном( програмою "Сканер QR-кодів" ) для збереження.

Title: Ресторанний бізнес: інноваційні зміни в умовах поширення вірусу COVID-19
Other Titles: Restaurant business: innovative changes in the conversion of COVID VIRUS 19
Authors: Прилепа, Н.В.
Prylepa, N.
Keywords: інноваційні зміни;ресторанний бізнес;вірус COVID-19;innovative changes;restaurant business;COVID virus 19
Issue Date: 2021
Publisher: Хмельницький національний університет
Citation: Прилепа Н. В. Ресторанний бізнес: інноваційні зміни в умовах поширення вірусу COVID-19 / Н. В. Прилепа // Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. – 2021. – № 5, т. 1. – С. 181-184.
Abstract: У статті досліджено інноваційні зміни у ресторанному бізнесі в умовах поширення вірусу COVID-19 в Україні та у зарубіжних країнах. Зазначено переваги від застосування інноваційних змін у сфері ресторанного бізнесу. Визначено, що саме культура доставки їжі і онлайн-замовлення почали розвиватися неймовірно швидкими темпами в Україні та у зарубіжних країнах. Такі додатки, як Delivery.com, Raketa, Glovo, стають одними з найпопулярніших додатків доставки їжі. Проаналізовано зручний сервіс для оформлення замовлення – телеграм-боти, сутність якого полягає у тому, що людина не тільки в електронному вигляді може переглянути пропозиції закладу, але й простежити усі стадії приготування замовленої страви, починаючи від надходження замовлення та закінчуючи готовим до отримання. Характеристика новітньої технології – ресторани без кас та продавців. Зауважено, що самообслуговування, будь-то за допомогою драйв-вітрин, інтернету чи цифрових платформ, досить швидко охоплює ресторанний бізнес, а потенціал цього ринку величезний. Визначено, що мобільні додатки у віртуальних об’єктах призвели до появи креативних напрямів розвитку підприємств ресторанного бізнесу та їх наближення до споживачів. Широкого використання набули і RFID-технології. Зроблено висновок, що стратегія адаптації кожного з ресторанних бізнесів до карантинних умов була унікальною, проте всі вони застосовували схожі методи для реорганізації своєї діяльності.
The article examines the innovative changes in the restaurant business in the context of the spread of the COVID 19 virus in Ukraine and abroad. It was the restaurant establishments in the conditions of COVID 19 that were forced to react quickly to the new conditions and needs of the quarantine services market. The advantages of applying innovative changes in the restaurant business are indicated. It is determined that the culture of food delivery and online ordering began to develop at an incredibly fast pace in Ukraine and abroad. Applications such as Delivery.com, Raketa, Glovo are becoming one of the most popular food delivery applications. We analyzed a convenient service for ordering - telegram bots, the essence of which is that a person can not only electronically view the proposals of the institution, but also track all stages of preparation of the ordered dish, from receipt of the order to ready to receive. This characteristic of the latest technology - restaurants without ticket offices and sellers. It has been noted that self-service, whether through drive windows, the Internet or digital platforms, is fast reaching the restaurant business, and the potential of this market is huge. It is determined that mobile applications in virtual objects have led to the emergence of creative directions for the development of restaurant businesses and their approach to consumers. Today, the consumer can order culinary meals without leaving home, work or in other various situations that limit the appropriate time to visit the restaurant business. RFID technologies have also become widely used. The essence of the technology is in placing RFID-tags near restaurants, which can be read by special portable devices via Wi-Fi, Bluetooth or mobile communication. It was concluded that the strategy of adaptation of each of the restaurant businesses to quarantine conditions was unique, but they all used similar methods to reorganize their activities.
URI: http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/11110
UDC: 338.488:640.43 (477)
Content type: Стаття
Appears in Collections:Вісник ХНУ. Економічні науки - 2021 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vknu-es-2021-n-5-298-181-184[1].pdf368,2 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.