1. Дисертації та автореферати
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд 1. Дисертації та автореферати за Автор "Goncharuk, O.V."
Зараз показуємо 1 - 1 з 1
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Система підготовки майбутніх учителів початкової школи до організації дозвіллєвої діяльності молодших школярів(Хмельницький національний університет, 2021) Гончарук, О.В.; Goncharuk, O.V.Дисертацію присвячено актуальній темі підготовки майбутніх учителів початкової школи до організації дозвіллєвої діяльності молодших школярів. Наукова новизна одержаних результатів дослідження полягає у тому, що уперше розроблено систему професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи до організації дозвіллєвої діяльності молодших школярів, що інтегрує навчальну, позааудиторну (науково-дослідну, виховну, практичну, самоосвітню) складники освітнього процесу, котрі ефективно взаємодіють в інноваційному середовищі закладу вищої освіти педагогічного спрямування; теоретично обґрунтовано концепцію та розроблено модель системи підготовки майбутніх учителів початкової школи до організації дозвіллєвої діяльності молодших школярів, що охоплює методологічно- цільову (мета, завдання, методологічні підходи, принципи підготовки), змістово-процесуальну; моніторингово-результативну (критерії, показники та рівні готовності) підсистеми. Визначено педагогічні умови ефективної підготовки майбутніх учителів початкової школи до означено виду педагогічної діяльності, а саме: цілеспрямована позитивна мотивація студентів до організації дозвіллєвої діяльності молодших школярів в інноваційному середовищі закладів вищої освіти; удосконалення змісту професійної підготовки студентів до організації дозвілля учнів початкової школи; застосування інтерактивних та інтегрованих художньо-педагогічних технологій у процесі підготовки майбутніх учителів початкової школи до організації дозвіллєвої діяльності молодших школярів; інтеграція управління та самоуправління суб’єктів системи підготовки майбутніх учителів початкової школи до організації дозвіллєвої діяльності учнів. Розроблено критерії (мотиваційний, інформаційно-пізнавальний, діяльнісно-комунікативний, рефлексивно-саморегулятивний) з відповідними показниками та рівні готовності майбутніх учителів початкової школи до організації дозвілля молодших школярів (елементарний, базовий, конструктивний і творчий). Уточнено сутність понять «дозвіллєва діяльність молодшого школяра», «організація дозвіллєвої діяльності молодших школярів», «підготовка вчителя початкової школи до організації дозвіллєвої діяльності молодших школярів», «готовність вчителя початкової школи до організації дозвіллєвої діяльності молодших школярів», «творча суб’єктність учителя початкової школи», «система підготовки майбутніх учителів початкової школи до дозвіллєвої діяльності молодших школярів». 3 Удосконалено зміст підготовки майбутніх учителів початкової школи ( тематичне оновлення змісту обов’язкових та вибіркових навчальних дисциплін: «Педагогічна майстерність», «Інноваційні виховні технології», «Інноваційна діяльність організатора початкової освіти» та ін.); форми, методи й технології підготовки майбутніх учителів початкової школи до вказаного виду діяльності; діагностичний апарат визначення рівня готовності майбутніх учителів початкової школи до організації дозвіллєвої діяльності молодших школярів. Підготовку майбутніх учителів початкової школи до організації дозвіллєвої діяльності молодших школярів визначено як цілеспрямований процес оволодіння студентами загальними та фаховими компетентностями щодо продуктивної організації та проведення дозвіллєвої діяльності у початковій школі, виховання молодших школярів як її суб’єктів та формування у них основ визнання цінності дозвілля. Дозвіллєву діяльність молодших школярів представлено як самокеровану діяльність, спрямовану на їхній духовний розвиток, що надає можливість вільного вибору суспільно значимих ролей, забезпечуючи умови діяльності, які сприяють доцільному використанню її безмежних можливостей. Організація дозвіллєвої діяльності молодших школярів – це керований, цілеспрямований, процес взаємодії педагогів, батьків учнів та інших суб’єктів дозвіллєвої діяльності з активною самодіяльністю учнів, з метою виховання суб’єктності молодших школярів у виборі видів, форм та способів дозвілля й формування їхнього ціннісного ставлення до дозвіллєвої діяльності. Готовність майбутніх учителів початкової школи до організації дозвіллєвої діяльності молодших школярів потрактовано як сформоване інтегральне ціннісно-особистісне утворення, що забезпечує професійний розвиток особистості студента шляхом свідомого гармонійного поєднання компетентностей продуктивної організації дозвіллєвої діяльності молодших школярів, сприяє успішній комунікації у колективній діяльності на основі усвідомлених морально-етичних норм, переконань, передбачає здатність до постійного професійного самовдосконалення, самовираження задля навчання , виховання та розвитку молодших школярів як суб’єктів дозвіллєвої діяльності. Компонентами готовності майбутніх учителів початкової школи до організації дозвіллєвої діяльності молодших школярів визначено мотиваційний, когнітивний, діяльнісний і рефлексивний. Обґрунтовано концепцію системи підготовки майбутніх учителів початкової школи до організації дозвіллєвої діяльності молодших школярів. Провідною ідеєю дослідження є положення, що теоретичні та методичні засади підготовки майбутніх учителів початкової школи до організації дозвіллєвої діяльності молодших школярів: детермінуються сучасними методологічними підходами до реалізації соціально-освітніх потреб суспільства у висококваліфікованих учителях – модераторах змін; відповідають вимогам нової української школи щодо розвитку культурно- 4 освітніх інтересів особистості учня; орієнтовані на активізацію навчально- пізнавальної діяльності майбутніх учителів початкової школи у контексті організації культурного дозвілля учнів; ґрунтуються на врахуванні перспектив розвитку шкільної освіти та реалізацію інновацій у закладах вищої освіти, що передбачають осучаснення змісту, розроблення адекватних форм, методів та технологій навчання організації дозвіллєвої діяльності молодших школярів. Результати теоретичного аналізу проблеми, власний практичний досвід підготовки майбутніх учителів початкової школи дозволили визначити такі концептуальні основи системи їхньої підготовки: цілеспрямованість і системність; орієнтування системи підготовки майбутніх учителів початкової школи до організації дозвіллєвої діяльності молодших школярів на формування творчої суб’єктності студентів; урахування у цьому процесі вітагенного досвіду студентів. Практичне значення дослідження полягає у розробленні та впровадженні авторських програм: навчальних дисциплін за вибором студентів («Організація дозвіллєвої діяльності молодших школярів», «Система виховної роботи вчителя в закладах освіти нового типу»), роботи студентського клубу «Цікаве дозвілля молодших школярів „Розважайко”», діяльності проблемної групи «Умови успішної організації дозвіллєвої діяльності молодших школярів» (модифікованих завданнями, спрямованими на розвиток компонентів готовності майбутніх учителів початкової школи організовувати дозвіллєву діяльність молодших школярів), проходження майбутніми вчителями початкової школи різних видів практик (педагогічної в дитячих оздоровчих таборах, навчально-виховної, педагогічної, науково- дослідної та асистентської); а також комплекту ділових ігор і кейсів, системи мультимедійних презентацій, засобів контролю й візуалізації навчальної інформації до них.