1. Дисертації та автореферати
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд 1. Дисертації та автореферати за Автор "Gromova, O.Ye."
Зараз показуємо 1 - 1 з 1
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Формування маркетингового стратегічного управління конкурентоздатністю підприємства(Хмельницький національний університет, 2021) Громова, О.Є.; Gromova, O.Ye.Дисертацію присвячено теоретико-методологічному обґрунтуванню аспектів маркетингового стратегічного управління конкурентоздатністю та вирішенню наукової проблеми щодо формування і забезпечення конкурентоздатності в системі маркетингового стратегічного управління підприємством.У роботі систематизовано погляди вчених та економістів-практиків щодо визначення категорії «маркетинг» за соціально-управлінським, дуальним, інституціональним, товарним,функціональним та системним підходами. Аналіз різних поглядів учених на класифікацію принципів маркетингу уможливив створення їх узагальненої класифікації, що налічує дванадцять характеристик. Наведена узагальнена класифікація існуючих принципів дає змогу зробити висновок про те, що на сьогодні відсутні принципи установки маркетингу на виробництво і збут екологічно чистої продукції, їх орієнтації на збереження навколишнього середовища. Встановлено основні еволюційно-етапні зв’язки стратегічного управління та маркетингу, відповідно до яких кожна фаза стратегічного управління є не тільки еволюцією, а й незалежним видом стратегій підприємства. Таким чином, стратегічний маркетинг утворився завдяки поєднанню маркетингового та стратегічного управління, тому він охоплює завдання та функції обох систем. Визначено, що розроблення підприємством конкурентної маркетингової стратегії не є уніфікованим і залежить від різних факторів: галузь, у якій працює підприємство, капітал та досвід фірми, конкуренти в цій галузі, креативний підхід кожного підприємства для того, щоб виділитися серед інших та інноваційний підхід, що мають бути узгоджені між собою. Досліджено та проаналізовано основні маркетингові стратегії підприємства, згруповано їх за основними характеристиками та цільовим спрямуванням. Побудовано структуру основних елементів маркетингової стратегії, окремі елементи якої не лише повніше розкривають зміст поняття «маркетингова стратегія» як детального плану досягнення маркетингових цілей, але і слугують конкретними пунктами маркетингової стратегії підприємства. Запропоновано модель побудови маркетингової стратегії промислового підприємства з урахуванням основних напрямків конкуренції та факторів зовнішнього і внутрішнього середовища, яка уможливлює оцінювання конкурентної ситуації на ринку і розробку на цій основі такого варіанта довгострокової стратегії фірми, який найбільшою мірою забезпечить їх використання для створення додаткових конкурентних переваг. Обґрунтовано полікритеріальну систему взаємозв’язків маркетингової підсистеми управління та системи забезпечення конкурентоздатності із акцентування уваги на обов'язковому визначенні принципів та критеріїв формування конкурентоздатності. Досліджено характеристики маркетингової стратегії у підвищенні конкурентоздатності підприємства, які розкривають їх функціонально-сутністне наповнення. Відповідно до існуючих класифікаційних груп, систематизовано різновиди маркетингових стратегій, які промислові підприємства можуть використовувати або поєднувати концептуальні засади декількох з них. Побудовано схему впливу процесів формування конкурентного потенціалу у маркетинговому управлінні конкурентоздатністю підприємства на реалізацію стратегії розвитку. Запропонована модель формування маркетингової стратегії, цілеспрямованої на забезпечення (зростання) конкурентоздатності підприємства із акцентуванням уваги на відповідності цілей організації ресурсним та фінансовим можливостям (використання Smart-принципу). Проаналізовано наукові підходи до визначення конкурентоздатності підприємства із формуванням авторського визначення даного поняття в якому першочергово акцентується увага на забезпеченні можливості досягати поставлених поточних та стратегічних цілей діяльності. Деталізовано етапи проведення моніторингу рівня задоволення споживачів продукцією, завданням якого є розширення власних конкурентних позицій на тому чи іншому ринковому сегменті із подальшим підвищенням рівня фінансово-економічної ефективності підприємства. У критеріально-методологічній інтерпретації, відповідно до наявних рівнів управління підприємством, визначено критерії оцінювання та методичні підходи при формуванні конкурентоздатності в контексті маркетингового комплексу, які надають змогу визначити етапність підвищення конкурентних переваг, конкурентоздатність продукції та досягнення стратегічних маркетингових цілей. Запропоновано послідовність проведення оцінювання конкурентних переваг машинобудівного підприємства в системі його маркетингового стратегічного управління, яка позитивно вплине на прийняття управлінських рішень в напрямі зростання конкурентоздатності. Запропоновано модель забезпечення конкурентоздатності в системі маркетингового управління підприємством за допомогою якою доводиться визначальна роль конкурентних переваг, конкурентного потенціалу, обраних маркетингових стратегій розвитку конкурентоздатності підприємства. Упорядковано пропозиції розвитку концептуальних положень маркетингового стратегічного управління підприємством у підвищенні його конкурентоздатності, в основі яких першочергово визначальне місце займає модель забезпечення конкурентоздатності в системі маркетингового управління із визначеною в процесі дослідження необхідністю забезпечення стратегічної цілеспрямованості, а також існуванні полікритеріальної системи взаємозв'язків маркетингової служби із іншими функціональними підрозділами підприємства. Удосконалено науково-методичний підхід у проведенні аналізу маркетингового та стратегічного забезпечення конкурентоздатності машинобудівних підприємств. Визначено динаміку обсягів реалізації машинобудівної продукції за період із 2014 по 2019 рр., за якою можна спостерігати незначну, але позитивну тенденцію до зростання обсягів збуту. Проаналізовано динаміку індексів промислової продукції, в тому числі машинобудування країни в цілому та Вінницької і Хмельницької областей. Для аналізу маркетингу та стратегічного забезпечення конкурентоздатності було використано дані фінансової звітності окремих машинобудівних підприємств Вінницької та Хмельницької областей: ПрАТ «Маяк», ПАТ «Барський машинобудівний завод», ПАТ «Могилів-Подільський машинобудівний завод», ПАТ «Завод «Темп», ПАТ «Укрелектроапарат» та ДП «Новатор». Виокремлено найбільш значущі класифікаційні ознаки та групи факторів конкурентоздатності підприємства, які повинні підлягати оцінюванню управлінським персоналом. Обґрунтовано вплив маркетингових факторів забезпечення конкурентоздатності машинобудівного підприємства, серед яких визначальне місце належить компетенціям та кваліфікаційним здібностям маркетологів й інших фахівців. Шляхом проведення анкетного опитування експертів машинобудівних підприємств Хмельницької та Вінницької областей здійснено оцінюванн я ендогенних і екзогенних факторів впливу на рівень забезпечення їх конкурентоздатності. Досліджено процеси формування якісної інформаційно-аналітичної підсистеми, що надасть можливість фахівцям своєчасно опрацьовувати інформаційні дані. Запропоновано систематизацію завдань, дій маркетологів та відповідальних фахівців підприємства у підвищенні якості інформаційно- аналітичного забезпечення. Обґрунтовано базові домінанти системи маркетингового стратегічного забезпечення підприємств із пропозицією використання обов’язкових принципів: «виокремлення ключових компетенцій», «удосконалення управлінських підходів», «спрямованості на розвиток конкурентного потенціалу» та «стратегічного цілеспрямування». Схематично наведено ієрархічний розвиток ключових компетенцій в системі стратегічного управління машинобудівним підприємством. Проведено порівняння функціональних обов'язків маркетологів досліджуваних машинобудівних підприємств Вінницької та Хмельницької областей із виокремленням ряду компетенцій, розвиток яких вплине на покращення процесів управління конкурентоздатністю. Запропонована декомпозиція структури сучасної системи маркетингового стратегічного забезпечення машинобудівного підприємства. Деталізовано принципові підходи розвитку ключових компетенцій у досягненні відповідного рівня складових конкурентоздатності машинобудівних підприємств. Досліджено основоположні складові конкурентоздатності машинобудівного підприємства для визначення їх ролі, значення, проблемних аспектів у структурі системи маркетингового стратегічного управління конкурентоздатністю промислових підприємств. Проведено аналіз стану майна окремих машинобудівних підприємств Вінницької області та здійснено оцінку впливу соціально-трудової та маркетингово- торгівельної складових діяльності підприємства на результативність системи маркетингового стратегічного управління конкурентоздатністю вітчизняних промислових підприємств. Запропоновано підсистему адаптивно-компетентісного забезпечення у підвищенні конкурентоздатності підприємства, що базується на необхідності зростання результативності управління внутрішніми факторами формування конкурентоздатності, удосконаленні маркетингової діяльності шляхом розвитку ключових компетенцій персоналу та, на необхідності адаптації до конкурентного бізнес-середовища. Схематично зображено взаємозалежність складових конкурентного потенціалу та реалізації маркетингової стратегії промислового підприємства. Запропоновано функціональні етапи в підсистемі оцінювання конкурентоздатності підприємства. Запропоновано інтерпретацію в заємодії структурних елементів системи маркетингового стратегічного управління у підвищенні конкурентоздатності промислового підприємства, що базується на холістичному підході управлінських процесів та підсистемі адаптивно-компетентісного забезпечення у підвищенні конкурентоздатності підприємства. Розраховано в динаміці результативність проведення досліджуваними підприємствами Вінницької та Хмельницької областей маркетингових заходів за 2015-2019 рр. відповідно до підходу ROMI. Запропоновано функціональну модель системи забезпечення конкурентоздатності (SK),за якою можна досліджувати процеси стосовно формування конкурентоздатності в контексті окреслених у дослідженні структурних складових, розвиток яких є базисом її підвищення. За допомогою функціональної моделі схематично представлено деформацію (формування) вихідних даних із вхідних в бізнес-процесах забезпечення конкурентоздатності промислового підприємства. Сформована критеріальна підсистема оціночних параметрів стратегічного забезпечення конкурентоздатності промислового підприємства, яка ґрунтується на холістичному підході до управління. Визначено, що в рамках холістичного підходу до управління необхідним є активізація процесів використання виробничих резервів підприємства (із виокремленням належного інструментарію), що стане основою для покращання результативності ведення бізнесу та підвищання конкурентного потенціалу. Досліджено вплив на удосконалення управління конкурентоздатністю такого організаційно-економічного методу як функціонально-вартісний аналіз. Запропоновано декомпозиційні (забезпечувальні) складові структурнологічної моделі маркетингового стратегічного управління конкурентоздатністю промислового підприємства, поєднання яких в рамках холістичного підходу та адаптаційно-компетентісного розвитку приведе до отримання очікуваних результатів діяльності та досягнення стратегії. Побудовано структурнологічну модель маркетингового стратегічного управління конкурентоздатністю підприємств, яка складається із чотирьох блоків: методологічного забезпечення, організаційного, функціонального, інформаційно-аналітичного забезпечення. Сформовано інтерпретацію холістичності в структурнологічній моделі маркетингового стратегічного управління конкурентоздатністю підприємства. В контексті теоретико-методологічного наповнення моніторингу в маркетинговому стратегічному управлінні конкурентоздатністю підприємства, ґрунтовно досліджено характеристики та притаманні риси даного процесу із розкриттям авторського бачення. Зроблено висновок, що саме від організаційної побудови здійснюваних на промисловому підприємстві процесів моніторингу залежить своєчасність реагування на ті чи інші відхилення, а також, відповідно, розвиток компетенцій персоналу кожного із функціональних підрозділів підприємства вплине на якість інформаційно-аналітичного забезпечення. У дослідженні наведено інтерпретацію характерних ознак моніторингу як підсистеми маркетингового стратегічного управління конкурентоздатністю промислового підприємства. В контексті запропонованих критеріїв, деталізовано принципи підсистеми моніторингу в маркетинговому стратегічному управлінні конкурентоздатністю підприємства. Запропоновано послідовність організаційного забезпечення в удосконаленні підсистеми моніторингу рівня маркетингового стратегічного управління конкурентоздатністю підприємства, яка відображає усю специфіку даного функціонального забезпечення. Надано рекомендації управлінських процесів під час формування системи показників рівня маркетингового стратегічного управління підприємством в умовах сучасного конкурентного середовища. Запропоновано управлінському персоналу забезпечувати взаємозв’язки підсистеми моніторингу показників забезпечення конкурентоздатності у системі маркетингового стратегічного управління підприємством, відповідно до яких можна прослідкувати вплив факторів зовнішнього конкурентного оточення. У роботі систематизовано показники для моніторингу рівня маркетингового та стратегічного забезпечення конкурентоздатності промислових підприємств, які можуть бути згруповані відповідно до тих, що визначають результативність фінансового стану; показники, які характеризують виробничу діяльність підприємства; показники результативності маркетингово- товарної діяльності. Обґрунтовано причини,які спонукають до проведення контролю та контролінгу фінансово-господарської діяльності, в тому числі й конролінгу рівня конкурентоздатності промислового підприємства: забезпечення стратегічного цілеспрямування виробничої системи, ведення бізнесу промисловими підприємствами в умовах невизначеності та постійного впливу ризиків і загроз, уникнення або зменшення впливу негативних внутрішніх факторів на рівень конкурентоздатності підприємства; необхідність впливу на профіль виконання функцій складовими системи менеджменту підприємства. З’ясовано функціональні відмінності підсистеми контролінгу, моніторингу та контролю в системі управління конкурентоздатністю підприємства. Досліджено існування обов’язкових принципів підсистеми контролінгу в структурнологічній моделі маркетингового стратегічного управління конкурентоздатністю промислового підприємства, при визначених концептуальних положеннях. Досліджено вплив використання моніторингових програмних продуктів у зростанні результативності підсистеми контролінгу діяльності підприємств та рівня конкурентоздатності. Деталізовано наявний інструментарій для проведення контролінгу, який може використовуватись сучасними промисловими підприємствами. Запропонована модель підсистеми контролінгу рівня конкурентоздатності промислового підприємства, яка формується із методично-організаційної, функціональної та інформаційно- технологічної складових. Виокремлено умови удосконалення та функціонування підсистеми контролінгу рівня конкурентоздатності промислового підприємства. Сформовано рекомендації щодо впровадження підсистеми контролінгу рівня конкурентоздатності промислового підприємства в структуру системи маркетингового стратегічного забезпечення.