1. Дисертації та автореферати
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд 1. Дисертації та автореферати за Автор "Ikonnikova, M.V."
Зараз показуємо 1 - 2 з 2
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Теорія і практика професійної підготовки філологів в університетах США(Хмельницький національний університет, 2019) Іконнікова, М.В.; Ikonnikova, M.V.Дисертація присвячена проблемі теорії і практики професійної підготовки філологів. У дисертації проаналізовано систему професійної підготовки філологів в університетах у США, визначено її теоретико-методологічні, організаційні та дидактичні засади, окреслено можливості використання інноваційних ідей американського досвіду для удосконалення та розвитку системи професійної підготовки філологів в Україні. У межах дисертаційного дослідження здійснено ґрунтовний аналіз педагогічних, психологічних, історичних, філософських наукових праць з проблеми; уточнено та інтерпретовано основний поняттєво-термінологічний апарат дослідження. Компаративний характер дослідження зумовив необхідність обґрунтування його концептуальних засад з позицій теоретичного, методологічного та практико-прогностичного концептів. Методологічними орієнтирами наукового пошуку обрано системний, цілісний, компаративний, міждисциплінарний, інтегративний та культурологічний підходи. На підставі вивчення термінологічного поля проблеми дослідження та професійних функцій філолога підсумовано, що зміст філологічної освіти передбачає інтеграцію соціально-гуманітарного, лінгвістичного, літературознавчого, культурознавчого, етнографічного, перекладацького, інформаційно-комунікаційного та інших складників, що зорієнтовані на формування компетентного фахівця інтегративного типу: філолога-перекладача, філолога-лінгвіста / прикладного лінгвіста, філолога-літературознавця, філолога-мовознавця, філолога-етнографа загалом культуромовної особистості. Як напрям підготовки вона представляє предметні галузі мовознавства, літературознавства, перекладу, етнографії, прикладної лінгвістики тощо. Концептуальне підґрунтя професійної підготовки філологів схарактеризовано на основі взаємозв’язку наукових теорій, обґрунтованої методології, педагогічних закономірностей організації освітнього процесу в ЗВО, положень педагогічної компаративістики, комплексу наукових підходів (системний, інтегративний, антропологічний, особистісно орієнтований, аксіологічний, лінгвокультурологічний, компетентнісний, діяльнісно-праксеологічний, кроскультурний, міждисциплінарний, прогностичний), сучасних вимог до професійної діяльності філолога. В основу дослідження покладено системний підхід, що уможливив структурно-функціональний аналіз професійної підготовки філологів у США з позицій цілісності, а також дав змогу розглядати її як системне явище, що охоплює сукупність взаємопов’язаних структурних компонентів. Визначені концептуальні та методологічні орієнтири засвідчують багатоаспектний і міждисциплінарний характер проблеми, можливість її розв’язання в різних вимірах. З’ясовано сучасні вимоги до професійної діяльності філолога в умовах лінгвальної глобалізації та інформатизації, інтенсифікації міжкультурних зв’язків. Сучасний філолог має досконало володіти інтегрованими лінгвістичними, соціокультурними, літературними знаннями, теорії й практики перекладу, текстолінгвістики, різновидів іншомовних дискурсів, жанрових конвенцій, способів добору еквівалентів у перекладі; інтегрованими уміннями з стандартизації та уніфікації науково-технічної термінології, автоматичного анотування, концептуального моделювання інформації; уміннями окреслювати сучасні тенденції в розвитку філологічної галузі; уміннями оперувати мовними й комунікативними стратегіями та тактиками; мовною здогадкою; навичками прогнозування результатів впливу глобалізації на еволюцію національної мови; мати критичне логічне, асоціативне й аналітичне мислення. На підставі історико-генетичного та хронологічного аналізу виокремлено сукупність внутрішніх і зовнішніх чинників, розроблено періодизацію становлення і розвитку філологічної освіти у США. Значну увагу приділено сучасним тенденціям розвитку філологічної освіти. Проаналізовано вплив на розвиток філологічної освіти в США просвітницької діяльності найбільш впливових організацій у сфері філологічної освіти, а також виокремлено пріоритетні й перспективні завдання. Обгрунтовано теоретико-методологічні засади професійної підготовки філологів у США, зокрема встановлено, що вона ґрунтується на філософських, соціологічних, соціально-економічних, психологічних, педагогічних засадах, спрямованих на забезпечення державних та індивідуальних потреб. На підставі структурно-функціонального аналізу професійної підготовки філологів в університетах США з позицій цілісності схарактеризовано систему професійної підготовки філологів у США, що охоплює сукупність взаємопов’язаних структурних компонентів (законодавчо-нормативного, управлінського, соціально-економічного, інституційного, цільового, стратегічного, особистісного, організаційного, змістово-технологічного, діагностично-результативного, прогностичного). Система професійної підготовки філологів у США функціонує на різних рівнях – державному, інституційному та особистісному. Визначено організаційні та дидактичні засади професійної підготовки філологів в університетах США. Проаналізовано форми, рівні та ступені філологічної освіти, вивчено різновиди освітніх програм для професійної підготовки філологів, схарактеризовано форми організації навчання студенів-філологів, розкрито процеси моніторингу якості філологічної освіти. У процесі дослідження простудійовано освітні програми 40 американських університетів у 20 штатах США. Схарактеризовано принципи професійної підготовки філологів в американському освітньому просторі (прагматичності, варіативності, керованої факультативності, релевантності, автономізації навчання, диверситивності, науковості, концентрації, ґрунтовності знань, фасилітації, послідовної апроксимації, одночасного вивчення мов і культур, культурної рефлексії, лінгводидактики, автентичності змісту навчального матеріалу, урахування білінгвізму студентів і галузевої спеціалізації, ситуативно-тематичної організації навчання, зворотного зв’язку, системності формування дослідницьких умінь; імпліцитності та експліцитності (способи подання навчального матеріалу, теми для спонукання студентів до пізнавального та інформаційного пошуку, поглиблення екстралінгвістичних знань тощо) тощо. Розкрито змістові характеристики професійної підготовки філологів в університетах США (навчально-пізнавальну, творчу, проектну, дослідницьку), що формують професійну компетентність філологів, яка включає такі компетенції: ключові (соціальна, загальнокультурна, комунікативна, проектувальна, екологічна, інформаційна, дослідницька, прагматична та ін.), фахові (лінгвальна, літературознавча, соціолінгвальна, кроскультурна, перекладацька, аналітична, лінгводидактична, етнографічна, дискурсивна, стратегічна, ілокутивна, термінологічна, аудитивна та ін.) та лідерські (міжособистісна, управлінська, організаційна, інноваційна, креативна та ін.). Висвітлено особливості використання інформаційно-комунікаційного освітнього простору для організації навчання майбутніх філологів, проаналізовано інноваційні методи та технології навчання: «колаборативне навчання», «незалежне навчання /дослідження», «кооперативне навчання», «самонавчання», «навчання в малих групах», «контекстне навчання», «мікровикладання», «спільне викладання», «рефлексивний менторінг», «мікрогрупове обговорення», «асинхронні дискусії», «семантичні графи», «інтелект-мапи», «проектно-орієнтоване навчання», «дослідницько-кероване навчання», «дослідницько-інформаційне навчання», «наративне навчання» тощо. Ці форми й методи забезпечують високий ступінь зворотного зв’язку між викладачем і студентами, активний обмін думками, високий рівень розвитку пізнавальної діяльності студентів, аргументованого, образного й критичного мислення тощо. Розкрито організацію самостійної роботи, практичного навчання та пошуково-дослідницької діяльності майбутніх філологів. Виявлено високий рівень диверситивності практичної підготовки за термінами, формами, видами. Відповідно до напряму, спеціальності та спеціалізації професійної підготовки філологів в освітніх програмах передбачено соціолінгвістичну, лінгвістичну, літературну, краєзнавчу, інформаційно-аналітичну, діалектологічну, перекладацьку, педагогічну, етнографічну та інші види практики. Описано особливості внутрішнього та зовнішнього моніторингу якості професійної підготовки філологів у США. Механізм контролю якості, форми й методи оцінювання навчально-наукових успіхів і досягнень студентів-філологів спрямовані на оцінювання програмних результатів навчання («standard-based assessment»); оцінювання кінцевих результатів навчання («outcome-based assessment»); оцінювання сформованості професійної компетентності («competency-based assessment»); оцінювання практичних навичок («performance-based assessment»); корекційне оцінювання «correction-based assessment»). Висвітлено організаційно-педагогічні засади професійної підготовки філологів у закладах вищої освіти України. Для виявлення спільних і відмінних підходів із метою запозичення позитивних надбань та запобігання помилкам у процесі реформування вищої філологічної освіти в Україні, проведено компаративно-педагогічний аналіз особливостей професійної підготовки філологів в університетах США та Україні за такими критеріями: законодавча база, управління освітою, фінансування, освітні заклади, рівні вищої освіти, освітні ступені, типи освітніх програм, тривалість навчання, форми навчання, вартість навчання, вступні вимоги, орієнтація освітньої програми, навантаження, зміст підготовки, використання інноваційних форм і методів організації навчання, застосування інформаційних та інтерактивних технологій, диверсифікація практичної підготовки студентів, самостійна робота студентів, форми контролю, акредитація, можливості працевлаштування тощо. Компаративний аналіз систем професійної підготовки філологів в Україні та США, здійснений на основі визначених критеріїв, дав змогу констатувати, що американська та українська системи професійної підготовки філологів мають як схожі, так і відмінні характеристики. Обгрунтовано можливості використання інноваційних ідей американського досвіду для удосконалення та перспективного розвитку системи професійної підготовки філологів в Україні трьох рівнях: державному, інституційному та індивідуальному. На цій оносві розроблено науково-методичне забезпечення для професійної підготовки філологів у ЗВО України. Наукова новизна одержаних результатів дослідження полягає в тому, що: - уперше виконано цілісний системний порівняльно-педагогічний аналіз проблеми професійної підготовки філологів в університетах США; простежено генезу й розроблено періодизацію становлення та розвитку філологічної освіти в США; схарактеризовано систему професійної підготовки філологів в університетах США як цілісну, динамічну й відкриту педагогічну структуру, що охоплює сукупність взаємопов’язаних компонентів (законодавчо-нормативного, управлінського, соціально-економічного, інституційного, цільового, стратегічного, особистісного, організаційного, змістово-технологічного, діагностично-результативного, прогностичного); виявлено особливості професійної підготовки філологів в університетах США (побудова освітнього процесу на засадах компетентнісно-орієнтованої освіти; підготовка фахівця-філолога інтегративного типу; гнучкість системних зв’язків із незалежними фаховими організаціями; диверситивність освітніх програм (комбіновані, дуальні, спільні, міждисциплінарні); структурування змісту на засадах міждисциплінарності; професіоналізація та кар’єро-зорієнтована практична підготовка; інтерактивність, рефлексивність, фасилітаційність форм, методів і технологій навчання); проведено порівняльно-педагогічний аналіз особливостей професійної підготовки філологів в університетах США та України; окреслено можливості використання інноваційних ідей американського досвіду для обґрунтування концептуальних засад та перспектив розвитку системи професійної підготовки філологів в Україні; - удосконалено навчально-методичне забезпечення професійної підготовки філологів в Україні (зміст дисциплін із фаху, розроблено міждисциплінарну освітню програму «Лінгвістична експертиза»); - подальшого розвитку набули положення щодо реалізації компетентнісного підходу в професійній підготовці філологів; просвітницьких стратегій діяльності американських організацій у сфері філологічної освіти; напрямів державної мовної політики в США; професійних функцій філологів в умовах лінгвальної глобалізації. Практичне значення результатів дослідження полягає в тому, що на основі результатів аналізу й узагальнення теоретичних і практичних засад професійної підготовки філологів у США розроблено та впроваджено навчально-методичне забезпечення, а саме: навчально-методичний комплекс для дисципліни «Зарубіжна література» (навчальна програма дисципліни «Зарубіжна література», навчальні посібники «Історія зарубіжної літератури ХХ століття», «Нариси із зарубіжної літератури ХХ – ХХІ століть», матеріали для самостійної роботи, зокрема вивчення твору Генрі Джеймса «Дейзі Міллер»); методичні рекомендації «Професійна підготовка лінгвістів: порівняльний аспект»; підготовлено міждисциплінарну освітню програму «Лінгвістична експертиза». Структуровано й оновлено зміст дисциплін «Історія зарубіжної літератури», «Література Англії і США», «Порівняльна професійна педагогіка». Представлені в дослідженні організаційно-педагогічні аспекти навчання студентів-філологів упроваджено в педагогічну практику для активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів, підвищення їхньої мотивації до виконання самостійних, індивідуальних та групових дослідницьких завдань. Прогностичний потенціал студії зумовлений можливістю організації на її основі подальших наукових розвідок із проблем філологічної освіти, педагогічної компаративістики. Матеріали дисертації можуть бути використані для подальшого розроблення освітньо-професійних та освітньої-наукових міждисциплінарних програм, вдосконалення змісту навчальних планів, навчальних курсів і спецкурcів; застосування інноваційних методів, технологій та засобів навчання. Результати наукового пошуку стануть у нагоді магістрантам, аспірантам, докторантам під час підготовки й реалізації досліджень.Документ Теорія і практика професійної підготовки філологів в університетах США(2019) Іконнікова, М.В.; Ikonnikova, M.V.У дослідженні обґрунтовано теоретичні та практичні засади професійної підготовки філологів в університетах США, зокрема виконано ретроспективний аналіз і розроблено періодизацію становлення й розвитку філологічної освіти в США; з’ясовано вимоги до професійної діяльності та професійної компетентності філологів в умовах лінгвальної глобалізації; схарактеризовано систему професійної підготовки філологів у США, що охоплює сукупність взаємопов’язаних компонентів (законодавчонормативного, управлінського, соціально-економічного, інституційного, цільового, стратегічного, особистісного, організаційного, змістовотехнологічного, діагностично-результативного, прогностичного); описано організаційно-дидактичні засади професійної підготовки філологів в університетах США (досліджено змістові характеристики; виокремлено технологічні особливості професійної підготовки філологів; відрефлектовано специфіку використання інформаційно-комунікаційного освітнього простору для організації навчання майбутніх філологів; описано організацію пошуководослідницької діяльності майбутніх філологів; окреслено особливості внутрішнього й зовнішнього моніторингу якості професійної підготовки філологів); аргументовано специфіку практичної підготовки майбутніх філологів у США (диверсифікованість у тривалості, обсягах, термінах практики; різноманітність видів практики відповідно до спеціалізацій). Проведено порівняльно-педагогічний аналіз особливостей професійної підготовки філологів у США та Україні; доведено можливості використання інноваційних ідей американського досвіду для обґрунтування перспектив розвитку системи професійної підготовки філологів в Україні. Удосконалено навчально-методичне й технологічне забезпечення професійної підготовки філологів в Україні (зміст дисциплін із фаху, методи та технології навчання).