1. Дисертації та автореферати
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд 1. Дисертації та автореферати за Ключові слова "378.018.8:373.011.3–051:5(043.3)"
Зараз показуємо 1 - 3 з 3
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Формування екологічної культури майбутніх учителів природничих спеціальностей у процесі професійної підготовки(Хмельницький національний університет, 2019) Гончарук, В.В.; Honcharuk, V.V.Дисертація присвячена проблемі формування екологічної культури майбутніх учителів природничих спеціальностей у закладах вищої освіти. Проведений аналіз результатів наукових пошуків учених показав, що проблема формування екологічної культури майбутніх учителів природничих спеціальностей в процесі професійної підготовки становить недостатньо досліджений сегмент педагогічної галузі, тому потребує більш докладного вивчення й наукового аргументування педагогічних умов, які потенційно підвищують ефективність цього процесу. У межах дослідження з’ясовано й уточнено сутність основних понять «екологічна освіта», «екологічна культура», «екологічне виховання», «екологічна свідомість», «екологічний світогляд», «екомислення», «екологічна діяльність», «екологічна етика», «екологізація змісту освіти» у контексті професійної підготовки майбутнього вчителя природничих спеціальностей. Екологічну культуру майбутнього вчителя природничих спеціальностей розглянуто як інтегральне особистісне утворення, що формується у процесі професійної підготовки у ЗВО та ґрунтується на екологічних знаннях і вміннях, екологічній свідомості, екологічному мисленні та поведінці, які проектуються на його професійну діяльність. Формування екологічної культури майбутніх учителів природничих спеціальностей потрактовано як цілеспрямований освітньо-виховний процес, побудований з урахуванням загальних педагогічних закономірностей і дидактичних принципів, обґрунтованих педагогічних дій та заходів (умов), ефективна реалізація яких зумовлює якісні зміни в компонентах екологічної культури майбутніх вчителів природничих спеціальностей для досягнення еколого-педагогічної продуктивності у професійній діяльності. На основі узагальнення результатів наукових пошуків учених, нормативно-правових документів, освітнього процесу ЗВО з’ясовано особливості професійної підготовки майбутніх учителів природничих спеціальностей і стан сформованості у них екологічної культури у контексті реалізації завдань екологічної освіти школярів. Проаналізовано особливості зарубіжного досвіду екологічної професійної підготовки вчителів природничих спеціальностей і виокремлено низку спільних тенденцій. У дисертаційному дослідженні визначено компонентний склад, критерії, показники та рівні сформованості екологічної культури майбутніх учителів природничих спеціальностей у процесі професійної підготовки. На підставі аналізу наукової літератури, практичного досвіду визначено й обґрунтовано педагогічні умови, що сприяють формуванню екологічної культури майбутніх вчителів природничих спеціальностей, а саме: цілеспрямоване проектування інформаційно-екологічного освітнього середовища у ЗВО; забезпечення мотиваційно-ціннісного ставлення майбутніх учителів природничих спеціальностей до професійної діяльності, спрямованої на екологічну освіту школярів; екологізація змісту освіти на засадах міжпредметної інтеграції; використання інноваційних форм, методів і технологій навчання для активізації навчально-пізнавальної діяльності; запровадження інтерактивної взаємодії у форматі «викладач-студент-учитель-учень-природа» для удосконалення практичних навичок студентів. Розроблено модель формування екологічної культури майбутніх вчителів природничих спеціальностей у процесі професійної підготовки, яка складається із чотирьох взаємопов’язаних блоків: цільового, теоретико-методологічного, організаційно-педагогічного та результативного. Висвітлено організацію та перебіг дослідно-експериментальної роботи, зроблено висновки щодо ефективності запропонованих педагогічних умов формування екологічної культури майбутніх учителів природничих спеціальностей, представлено стан її сформованості. Наукова новизна одержаних результатівдослідження полягає в тому, що: уперше визначено та обґрунтовано педагогічні умови формування екологічної культури майбутніх учителів природничих спеціальностей у процесі професійної підготовки (цілеспрямоване проектування інформаційно-екологічного освітнього середовища у ЗВО; забезпечення мотиваційно-ціннісного ставлення майбутніх учителів природничих спеціальностей до професійної діяльності, спрямованої на екологічну освіту школярів; екологізація змісту освіти на засадах міжпредметної інтеграції; використання інноваційних форм, методів і технологій навчання для активізації навчально-пізнавальної діяльності; запровадження інтерактивної взаємодії у форматі «викладач – студент – учитель – учень – природа» для удосконалення практичних навичок студентів); розроблено модель формування екологічної культури майбутніх учителів природничих спеціальностей у процесі професійної підготовки, яка поєднує цільовий, теоретико-методологічний, організаційно-педагогічний та результативний блоки; визначено компоненти, критерії і рівні сформованості екологічної культури майбутніх учителів природничих спеціальностей у процесі професійної підготовки;уточнено сутність понять «екологічна культура», «екологічна культура майбутніх учителів» і «формування екологічної культури майбутніх учителів природничих спеціальностей»;удосконалено організаційно-педагогічний супровід формування екологічної культури майбутніх учителів природничих спеціальностей у процесі професійної підготовки; подальшого розвитку набулиположення щодо використання ідей екологізації шкільної освіти та можливостей відкритого навчального середовища. Практичне значення одержаних результатівдослідження полягаєу застосуванні теоретичних положень і сформульованих висновків до організації еколого-орієнтованої підготовки майбутніх фахівців; упровадженні моделі формування екологічної культури майбутніх учителів природничих спеціальностей у процесі професійної підготовки; розробленні навчально-методичного забезпечення для підготовки студентів закладів вищої освіти, зокрема: робочих програм навчальної дисципліни «Основи екології» та спецкурсу «Формування екологічної культури особистості майбутнього вчителя природничих спеціальностей», «Короткого словника екологічних термінів», навчально-методичного комплексу з дисципліни «Основи екології». Розроблені теоретичні й методичні матеріали дисертації можуть бути використані викладачами закладів вищої освіти для подальшого формування екологічної культури майбутнього фахівця, у науково-дослідницькій роботі студентів, магістрів, аспірантів та у системі підвищення кваліфікації педагогічних працівників.Документ Формування екологічної культури майбутніх учителів природничих спеціальностей у процесі професійної підготовки(2019) Гончарук, В.В.; Honcharuk, V.V.Документ Формування екологічної культури майбутніх учителів природничих спеціальностей у процесі професійної підготовки(2019) Гончарук, В.В.; Honcharuk, V.V.Дослідження присвяченопроблемі формування екологічної культури майбутніх учителів природничих спеціальностей у процесі професійної підготовки. У роботі виокремлено й обґрунтовано педагогічні умови формування екологічної культури майбутніх учителів природничих спеціальностей у процесі професійної підготовки; розроблено модель формування екологічної культури майбутніх учителів природничих спеціальностей у процесі професійної підготовки; конкретизовано компоненти, критерії та рівні сформованості екологічної культури майбутніх учителів природничих спеціальностей у процесі професійної підготовки;уточнено сутність понять «екологічна культура», «екологічна культура майбутніх учителів» і «формування екологічної культури майбутніх учителів природничих спеціальностей»;удосконалено змістовий компонент професійної підготовки вчителів природничих спеціальностей (розширено й поглиблено зміст навчальних програм фахових дисциплін завдяки еколого-педагогічному складнику).Подальшого розвитку набули положення щодо використання ідей екологізації шкільної освіти та можливостей відкритого освітнього середовища у ЗВО; наукові уявлення про особливості професійної підготовки вчителів природничих спеціальностей у зарубіжному досвіді.