Psychology travelogs - 2023 рік
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Напрями та методи соціально-психологічної діяльності щодо професійного самовизначення старшокласників(Хмельницький національний університет, 2023) Олійник К.; Oliynyk K.У статті розглянуто теоретичні аспекти соціально-психологічної діяльності щодо професійного самовизначення старшокласників в сучасних умовах. Уточнено зміст понять «професійне самовизначення», «готовність до вибору професії», «профорієнтація». Авторкою статті з’ясовано, що діяльність з професійного самовизначення старшокласників передбачає не лише співробітництво соціального педагога і практичного психолога закладу освіти, але й їхню співпрацю з батьками, фахівцями закладів професійної і вищої освіти, спеціалістами різних галузей професійної діяльності, а також з адміністрацією підприємств та організацій. У статті визначено та детально охарактеризовано основні напрями і методи роботи соціальних педагогів і практичних психологів закладів середньої освіти щодо професійного самовизначення старшокласників.Документ Рефлексія як детермінант самоставлення: аналіз проблеми та перспективи дослідження(Хмельницький національний університет, 2023) Антонова З.; Гурніцька М.; Antonova Z.; Hurnitska M.У статті висвітлюється роль рефлексії як детермінанта самоставлення особистості, ідентифікація основних факторів взаємодії та впливу цього процесу на формування і розвиток особистості. Крім того, авторами були визначені ключові аспекти, які потребують додаткового наукового дослідження для отримання більш повного розуміння цього складного взаємозв'язку. Рефлексія, у свою чергу, визначається як активний і внутрішній процес обдумування та осмислення власного досвіду, переконань і цінностей. Самоставлення, у свою чергу, розглядається як неперервний та динамічний процес визначення власних цілей, цінностей і життєвого шляху. Враховуючи ці аспекти, метою нашого дослідження є докладний розгляд взаємозв'язку між рефлексією та самоставленням, виявлення впливу одного на інше та розкриття можливих шляхів оптимізації цього процесу.Документ Емпіричне дослідження психологічних особливостей прояву посттравматичного стресового розладу у військовослужбовців(Хмельницький національний університет, 2023) Міхєєва Л.; Оксютович М.; Олійник М.; Mikheieva L.; Oksiutovych M.; Oliinyk M.Стаття присвячена вивченню посттравматичного розладу у військовослужбовців під впливом воєнного асу. Розглянуто фізіологічні, емоційні та поведінкові прояви. Визначено низку показань для скерування на психологічну реабілітацію. Розкрито роль динаміки переживання травмуючої ситуації та станів, що виникають унаслідок травматизації особистості. Окреслено основні типи реакцій на стресові ситуації, їх форми та вияви. Визначено чинники, що негативно впливають на динаміку психічного стану особистості, яка зазнає впливу психотравмуючих факторів. Розкрито особливості переживання посттравматичного стресового розладу.Документ Формування мотиваційного компоненту ставлення до здоров’я студентської молоді(Хмельницький національний університет, 2023) Афанасенко В.; Апухтіна В.; Afanasenko V.; Apukhtina V.У статті представлено результати теоретичного аналізу та емпіричного дослідження проблеми формування мотиваційного компоненту ставлення до здоров’я студентської молоді. Аналіз наукової літератури показав, що молодь виступає як найбільш перспективна вікова категорія суспільства щодо формування здорового способу життя, тому проблема мотивації є однією з головних і використовується для позначення особливостей, що визначають ставлення до здоров’я, стимулюють і підтримують поведінкову активність на визначеному рівні. Дослідження особливостей формування мотиваційного компоненту ставлення до здоров’я показало, що рівень сформованості компонентів ціннісного ставлення до здоров’я у досліджуваних студентів нижче за середній що проявляється розташуванням здоров’я як цінності не на лідируючому місці життєвих цінностей особистості, слабким усвідомленням необхідності збереження здоров’я і потреби у зміцненні здоров’я, недостатньо сформованою мотивацією на здоровий спосіб життя. .Документ Психологічні особливості розвитку емоційної сфери дітей молодшого шкільного віку(Хмельницький національний університет, 2023) Комар Т.; Шістка О.; Komar T.; Shistka O.Дослідження психологічних особливостей розвитку емоційної сфери у дітей молодшого шкільного віку є актуальним завданням у сучасному психологічному дискурсі. У цьому контексті вивчається взаємозв'язок між процесом навчання в школі, соціалізацією та формуванням емоційного інтелекту у дітей. Аналізуються фактори, що впливають на емоційний розвиток, включаючи сімейні та педагогічні аспекти. Вивчення міміки та інтонацій дитини дозволяє отримати інсайти щодо її емоційної виразності. Звертається увага на роль стресу та тривоги у молодших школярів і їх вплив на стійкість особистості. Дослідження спрямоване на визначення ключових аспектів емоційного розвитку дітей молодшого шкільного віку та формування рекомендацій для оптимізації цього процесу в шкільному та сімейному середовищі.Документ Емпіричне дослідження особливостей сновидінь у жінок, які переживають самотність(Хмельницький національний університет, 2023) Подкоритова Л.; Заславська О.; Podkorytova L.; Zaslavska O.У статті подано результати емпіричного дослідження особливостей сновидінь жінок, які переживають самотність. Для цього були діагностичний опитувальник «Самотність»; опитувальник «Самооцінка психічних станів» Г. Айзенка; анкета «Я і Самотність» (Л. Подкоритова, І. Макарук); методика «Діагностика рівня суб’єктивного відчуття самотності» (Д. Рассел та М. Фергюсон); авторські розробки: анкета «Емоційні особливості у сновидіннях» (О. Заславська, Л. Подкоритова), методика «Емоційна тональність» (О. Заславська), які описані у статті. Було виокремлено дві групи жінок, за рівнем переживання самотності: група А) жінки, які неглибоко переживають самотність; група Б) жінки, які глибоко переживають самотність. Шляхом порівняльного аналізу у цих групах були виявлені відмінності в образах сновидінь у жінок, залежно від переживання ними самотності.Документ Особливості розвитку інклюзивної культури майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти(Хмельницький національний університет, 2023) Гомонюк О.; Перепелюк І.; Гурська А.; Homoniuk O.; Perepeliuk I.; Hurska A.В статті розкрито особливості розвитку інклюзивної культури майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. За результатами аналізу наукових джерел інклюзивну культуру майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти потрактовано як інтегративну якість особистості, що проявляється в толерантному ставленні до вихованців і передбачає визнання цінності відмінностей усіх дітей, враховуючи потреби кожного з них, та стимулює усіх учасників освітнього процесу до співпраці і взаємодопомоги. Закцентовано, що випускники закладів дошкільної освіти мають бути готовими до створення освітнього середовища, що визнає інтелектуальний досвід та психологічні особливості кожного вихованця, вимагає забезпечення фізичного доступу, можливостей для оптимального навчання та соціального досвіду, а також створення сприятливого клімату та підкреслено важливість інклюзивної освіти як шляху до скорочення соціальної ізоляції дітей з особливими потребами. Визначено компоненти інклюзивної культури майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти: мотиваційно-потребнісний, ціннісно-смисловий та поведінкововольовий.Документ Особливості прояву соціальних страхів студентської молоді(Хмельницький національний університет, 2023) Міхєєва Л.; Войцехівська О.; Mikheieva L.; Voitsekhivska O.У статті розглянуто спектр поглядів науковців на визначення поняття «страх», «соціальний страх». Автором розкрито соціальні страхи студентської молоді у сучасних соціокультурних умовах. Окреслено базові чинники, що відіграють важливу роль у формуванні страхів в юнацькому віці, а саме: занадто завищена або занадто занижена самооцінка; виключення або відторгнення іншими членами соціальної групи або суспільства в цілому; уникнення ситуацій або завдань, які можуть закінчитися невдачею; невдачі в міжособистісних відносинах.Документ Психологічна стійкість військовослужбовців при виконанні бойових завдань(Хмельницький національний університет, 2023) Попик Ю.; Popyk Y.У статті розглянуто теоретичні аспекти розвитку психологічної стійкості військовослужбовців при виконанні бойових завдань. Уточнено зміст понять «стійкість» та «психологічна стійкість». Досліджено стресори професійної діяльності військовослужбовців, що впливають на їхню психологічну стійкість. Визначено та детально охарактеризовано основні аспекти розвитку психологічної стійкості військовослужбовців при виконанні бойових завдань.Документ Особливості міжособистісних стосунків у класі, в якому навчаються внутрішньо переміщені учні(Хмельницький національний університет, 2023) Руденок А.; Поплавська Б.; Rudenok A.; Poplavska B.Стаття досліджує важливий аспект освіти - міжособистіcні стосунки серед учнів, які пережили внутрішнє переміщення. Внутрішньо переміщені учні, або діти біженців, переселенців або інших міграційних категорій, стикаються з унікальними викликами та можливостями під час навчання в новому середовищі. Стаття аналізує вплив таких факторів, як культурні відмінності, мовні бар'єри, психологічний стрес та інші аспекти, на розвиток відносин між внутрішньо переміщеними учнями та їхніми однолітками.Документ Вплив тривоги та тривожності на емоційний стан школяра(Хмельницький національний університет, 2023) Сургунд Н.; Баля В.; Surhund N.; Balia V.За на основі теоретичного аналізу різноманітних сучасних психологічних джерел, у статті розглядаються власне поняття тривоги і тривожності. Відзначається, що тривога – це один із видів емоції і вона не завжди несе в собі щось негативне для людини. Також у статті розглядається поняття тривожності, яка є індивідуальною рисою особистості, тобто це схильність до перебування у своєрідному емоційному стані, який супроводжується постійними та надмірними хвилюваннями. У даній публікації розглядається також проблема шкільної тривожності, що представляє особистісне психологічне відображення взаємодії учня із різними компонентами навчального середовища, в якому знаходиться дитина. Якщо така взаємодія є негативною, вона має значний руйнівний вплив на психіку учня. Підліткам не тільки потрібно справлятися з пубертатним періодом, що несе в собі бурхливі зміни гормональних процесів, які обумовлюють часту зміну емоцій та відчуття нових почуттів, але й боротися з поглинаючою оточуючою тривогою, присутньою в їхньому житті. І все це негативно впливає не тільки на рівень освіти школярів, а й на формування школяра як особистості в суспільстві.Документ Особливості професійної діяльності фахівців соціономічних спеціальностей з внутрішньо переміщеними особами(Хмельницький національний університет, 2023) Василенко О.; Квятковська К.; Vasylenko O.; Kviatkovska K.У статті розглянуто теоретичні аспекти професійної діяльності фахівців соціономічних спеціальностей з внутрішньо переміщеними особами. Уточнено групу професій, які належать до соціономічних: психолог, соціальний педагог, соціальний працівник, лікар. Авторами статті з’ясовано, що вирішення психологічних, соціальноекономічних, медичних, освітніх, правових та інших проблем внутрішньо переміщених осіб не можливе без командної взаємодії фахівців соціономічних спеціальностей. У статті визначено та детально охарактеризовано основні види, напрямки, методи та форми роботи фахівців соціономічних спеціальностей з внутрішньо переміщеними особами в сучасних умовах.Документ Теоретичне обґрунтування фундаментальності принципу цілісності у системі підготовки фахівців соціономічного профілю(Хмельницький національний університет, 2023) Афанасенко В.; Комар Т.; Afanasenko V.; Komar T.У статті висвітлені міркування щодо визначальності орієнтації сучасної системи фахової підготовки фахівців соціономічного профілю на розвиток особистості як цілісної духовно-моральної сутності, зважаючи на значущість, вагомість і складність вирішення професійних завдань, пов’язаних із міжособистісною взаємодією, психологічною практикою, реабілітаційним супроводом. Висвітлений аналіз досвіду різних систем пізнання, зокрема, філософської антропології щодо проблеми культурно-історичного шляху розвитку уявлень про цілісну природу людини. Відзначено, що з точки зору холізму сукупність предметів, що утворюють цілісність, виявляє нову якість, яка відсутня у складових, які її утворюють. Зв'язки між елементами такої сукупності мають законоподібний характер і визначають місце в ній кожної частини. Ціле надає своїм частинам нових властивостей. Зазначено, що у наш час холізм отримав нову, більш глибоку розробку в загальній теорії систем.Документ Результати дослідження психологічних наслідків самотності особистості в сучасному світі(Хмельницький національний університет, 2023) Кулешова О.; Щедріна В.; Kuleshova O.; Shchedrina V.У статті представлений аналіз стану дослідження проблеми самотності особистості в сучасному суспільстві, наведені результати дослідження самотності особистості, що впливає на емоційний стан та психічне здоров'я людини через фізичну або емоційну ізоляцію. Зазначено відмінності між самотністю, усамітненням та ізоляцією, підкреслюючи внутрішній контекст самотності. В статті проаналізовано результати опитування за допомогою анкети «Самотність та її вплив на життя людей», визначено фактори, що впливають на її виникнення, зокрема такі як недовіра, соціальна ізольованість та страх засудження, причини та наслідки самотності, включаючи депресію, тривожність та соціальну ізоляцію, підкреслюючи необхідність комплексного підходу для відновлення соціальних відносин та забезпечення психічного благополуччя.Документ Емпіричне дослідження гендерних особливостей самосприйняття студентської молоді(Хмельницький національний університет, 2023) Подкоритова Л.; Зоріна К.; Podkorytova L.; Zorina K.У статті подано результати емпіричного дослідження гендерних особливостей самосприйняття студентської молоді. Представлено опис використаних у дослідженні методик і методів (тест «Двадцяти тверджень на самоставлення» (М. Кун, Т. Мак-Партланд); методика дослідження самоставлення; тест «Автопортрет»; методика «Статево-рольовий опитувальник» (С. Бем); методика «Вивчення гендерної ідентичності» (Л. Шнейдера). Дослідження гендерних особливостей самосприйняття студентської молоді виявило, що гендерні стереотипи мають значний вплив на формування самосвідомості серед молодих людей. Отримані результати підкреслюють, що гендерні стереотипи можуть обмежувати можливості молодих людей, заважаючи їм розкрити свій потенціал і зробити внесок у розвиток суспільства.Документ Особливості формування соціальної компетентності майбутніх психологів(Хмельницький національний університет, 2023) Кулешова О.; Надаховська Н.; Kuleshova O.; Nadakhovska N.У статті проаналізовано визначення феномену соціальної компетентності, висвітлено її зміст, особливості прояву та використання. Соціальна компетентність розглядається як складна та інтегративна характеристика особистості, що включає конкретні якості, соціальні вміння, знання, переживання, емоційно-ціннісні орієнтації та особистісні переконання, сприяючи активній взаємодії з соціумом. Автори статті розглядають процес соціалізації та критерії її сформованості, вказуючи на важливість опанування особливими специфічними знаннями, уміннями та навичками, необхідними для взаємодії в суспільстві. Сформованість соціальної компетентності визначається змістово-когнітивними, комунікативними, поведінковими, емоційно-вольовими та мотиваційними показниками.Документ Особливості резильєнтності у студентів: теоретичне дослідження(Хмельницький національний університет, 2023) Сургунд Н.; Козенко О.; Surgund N.; Kozenko O.Стаття присвячена особливостям прояву резильєнтності у студентів закладів вищої освіти. На підґрунті здійсненого теоретичного аналізу висвітлено розуміння власне поняття феномену «резильєнтність», та з’ясовано, що резильєнтність є багатовимірною, динамічною й складною системою особливостей особистості, та розглядається як здатність людини успішно адаптуватися до складних викликів життя й небезпечних умов, продовжуючи розвиватися, незважаючи на труднощі.Документ Психологічні труднощі шлюбних взаємин, пов’язаних з реалізацією репродуктивної функції(Хмельницький національний університет, 2023) Потапчук Євген; Козловська Людмила; Potapchuk Yevhen; Kozlovska LiudmylaУ статті здійснюється теоретичне вивчення психологічних труднощів шлюбних партнерів при реалізації репродуктивної функції, висвітлюються причини виникнення основних чинників, що впливають на прийняття рішення стати батьками серед яких: мотивація до батьківства, стрес, емоційно-психологічна готовність, модель поведінки партнера, особиста реалізація партнера в професійній сфері, соціальний тиск, проблеми зі статевим життям, конфлікти або напруга у взаєминах між шлюбними партнерами. З’ясовані ознаки, які вказують на неузгодженість у поглядах та планах, недомовленість щодо різних питань стосовно побуту, економічно-фінансових питань та розподілом обов’язків між шлюбними партнерами. Встановлено, що неузгодженості та недомовленості у взаєминах можуть мати серйозні наслідки, такі як нерозуміння, віддаленість між партнерами, виникнення конфліктів, недовіра, втрата спільних цілей та інтересів, які в подальшому призведуть до появи бар’єрів у комунікації, зниженні близькості у взаєминах, а також до розпаду шлюбного союзу. Окреслено перспективи подальшої розробки ефективних психологічних підходів та інтервенцій для підтримки шлюбних партнерів при виникненні психологічних труднощів шлюбних взаємин, пов’язаних з реалізації репродуктивної функції щодо подолання причин виникнення негативних чинників, що провокують їх виникнення.Документ Стратегії подолання стресу жінками та їх стресостійкість в умовах воєнного стану в Україні(Хмельницький національний університет, 2023) Потапчук Євген; Міщенко Оксана; Potapсhuk Yevhen; Mishchenko OksanaУ статті здійснено теоретичний аналіз понять стресостійкості, а також проблема вибору оптимальних стратегій подолання стресу сучасними жінками в умовах воєнного стану в Україні. Встановлено, що стресостійкість є динамічним системним процесом, який забезпечує здатність особистості відновлюватися, як після негативних подій, зокрема негараздів, конфліктів і невдач, так і ситуацій позитивного характеру, прогресу і стану підвищеної відповідальності, водночас, забезпечуючи успішну адаптацію людини до загроз і життєвих негараздів. Визначено складові стресостійкості особистості, зокрема: когнітивну, психофізіологічну, емоційно-комунікативну, ціннісновольову. З’ясовано типи стратегій подолання стресу жінками в умовах воєнного стану: орієнтовані на вирішення проблеми, орієнтовані на регулювання емоцій та не адаптивні стратегії. Згідно мети статті, здійснено емпіричне визначенні особливостей стратегій подолання стресу жінками. Запропоновано перспективи подальших наукових досліджень, які полягають у вивченні мотиваційної структури особистості жінки та особливостей їхніх когнітивних функцій в період воєнного стану та розробці програм тренінгових занять з використанням технік арттерапії, елементів тілесно-орієнтованої терапії та методу групової дискусії.Документ Аутопсихологічна компетентність як фактор професійно мобільного самоперетворення особистості фахівця(Хмельницький національний університет, 2023) Сургунд Наталія; Surhund NataliyaСтаття присвячена актуальній проблемі дослідження аутопсихологічної компетентості фахівця з точки зору її змістовної структуризації з метою визначення ефективних механізмів самопізнання особистістю комплексу «Я-професійних образів» та подальшого конструктивного професійно мобільного самоперетворення особистості фахівця в умовах динаміки професійних криз.Документ Гендерні особливості емоційного реагування на війну(Хмельницький національний університет, 2023) Гаврилькевич В’ячеслав; Олійник Маріна; Havrylkevyh Viacheslav; Oliynyk MarinaДослідження присвячене проблемі гендерних особливостей емоційного реагування на війну, а також виявленню гендерних особливостей та відмінностей у переживанні різноманітних психічних проблем, які є наслідками та проявами емоційного реагування. Метою статті є теоретичний аналіз гендерних відмінностей емоційного реагування на війну. Для досягнення цієї мети проаналізовано праці вітчизняних та закордонних дослідників. В статті здійснено огляд таких емоційних реакцій та станів у чоловіків та жінок під час війни як: стрес, тривога, роздратування, страх, гнів, посттравматичний стресовий розлад.Документ Гендерні особливості прояву тривожності в студентів-першокурсників в умовах війни(Хмельницький національний університет, 2023) Міхеєва Людмила; Кулешова Олена; Mikheieva Liudmyla; Kuleshova OlenaУ статті висвітлено механізм переживання тривожності студентамипершокурсниками різної статі в умовах війни. Охарактеризовано психологічні основи понять «стать», «ґендер», «гендерні особливості» студентів та сфери, в яких вони проявляються. Авторами розкрито поняття «тривожність», визначено її види та рівні. Охарактеризовано концептуальні теорії та підходи до вивчення тривожності в осіб юнацького віку. Описано психологічні детермінанти виникнення тривожності та особливості її прояву в осіб юнацького віку. Проаналізовано гендерні особливості осіб юнацького віку з метою виявлення існуючого взаємозв’язку між гендерними відмінностями та проявом тривожності в юнацькому віці.Документ Емпіричне дослідження особливостей переживання самотності підлітками(Хмельницький національний університет, 2023) Подкоритова Лариса; Макарук Ірина; Podkorytova Larysa; Makaruk IrynaУ статті подано результати емпіричного дослідження переживання самотності підлітками. Представлено опис використаних у дослідженні методик і методів (методика «Діагностика рівня суб’єктивного відчуття самотності» (Д. Рассе, М. Фергюсон); діагностичний опитувальник «Самотність» (С. Корчагіної), а також розроблена анкета «Я і самотність» та асоціативний експеримент у вигляді опитування). Виявлено, що рівень переживання самотності наших досліджуваних середній, проте є значна кількість досліджуваних, для яких характерне глибоке переживання самотності. Сама ж самотність переживається більше як негативне, неприємне явище. Виявлені також підлітки, для яких самотність є приємним, комфортним і творчим станом.Документ Психологічні особливості підвищення стресостійкості осіб зрілого віку(Хмельницький національний університет, 2023) Купчишина Валентина; Янцаловський Олександр; Заводна Ольга; Kupchyshyna Valentyna; Yantsalovskyi Oleksandr; Zavodna OlhaУ статті здійснено теоретичний аналіз феноменів «стрес», «стресостійкість» та висвітлено основні наукові підходи до визначення їх змісту. Встановлено, що стрес – це сильний, несприятливий, негативний на організм людини вплив. Стресостійкість – це властивість особистості, яка є структурнофункціональною, динамічною та інтегративною. Звертається увага на те, що представники зрілого віку – це люди, які мають вже чіткі уявлення про життя, чітку життєву позицію, сформований світогляд та систему цінностей. В психологічній науці термін «зрілість» дуже часто заміщують терміном «дорослість». З’ясовано, що проблемні питання, які пов’язані з підвищенням стресостійкості осіб зрілого віку, багато з дослідників вивчають через застосування різноманітних напрямків, методів й прийомів. Одним із таких напрямків є тілесно-орієнтована терапія, яка представлена різноманітними методами та техніками. Представлено результати застосування однієї з методик щодо визначення стресостійкості у жінок і чоловіків. To date, it can be noted that modern realities (full-scale war in Ukraine, martial law, threats to life, forced resettlement, occupation of Ukrainian territories, shelling, "Air Alarm" To date, it can be noted that modern realities (full-scale war in Ukraine, martial law, threats to life, forced resettlement, occupation of Ukrainian territories, shelling, "Air Alarm" signals, etc.) have caused an increase in the level of stress in the human body, which, accordingly was reflected in the state of their health. The article carries out a theoretical analysis of the phenomenon of "stress", "stress resistance". It is noted that in psychological science there are various scientific approaches to determining their content. Thus, scientists understand "stress" as a strong, unfavorable, negative influence on the human body. "Resilience to stress" is a personality trait that is structuralfunctional, dynamic and integrative. Scientists have identified the causes of stress in humans and described its impact on the human body. It was determined that in psychological science the term "maturity" is often replaced by the term "adulthood". The concept of "personal maturity" is a characteristic of a person determined by certain requirements and specific manifestations of the components of his life activities. According to scientists, representatives of mature age are people who already have clear ideas about life, a clear position in life, a formed worldview and a system of values. In the course of the research, it was determined that many researchers are studying problematic issues related to increasing the stress resistance of adults through the use of various directions, methods and techniques. Psychologists have proposed areas of work to increase the stress resistance of the individual. Thanks to their competent use, the specialist is able to increase the stress resistance of the individual to various stress factors, which, in turn, will have a positive effect on both the physiological and mental health of the person. The research presents the results of the application of one of the methods, as well as an analysis of the state of stress resistance in men and women.Документ Психологічні особливості поведінки шлюбних партнерів при розлученні(Хмельницький національний університет, 2023) Карпова Дарія; Румак Тетяна; Karpova Dariia; Rumak TetjanaСтаття актуалізує питання щодо обізнаності глобальності проблем розлучення у сучасному світі. В даній статті представлено аналіз психологічних досліджень щодо проблеми розлучення. Уточнено сутність понять «сім’я», «патологізуючі ролі». Розглянуто найсуттєвіші характеристики структури сім’ї, мотиви вступу у дисфункціональних сім’ях. Проаналізовано класифікацію сімейних конфліктів, етапи розлучення, моделі переживання втрати та бідкання. Виділено способи примирення з розлученням, а також стратегії поведінки перед розлученням. Представлено поради, як пережити розтавання та швидше відновитись. Висвітлено результати емпіричного дослідження основних чинників допомоги виходу з кризового стану серед чоловіків та жінок. The article updates the issue of awareness of the global nature of divorce problems in the modern world. This article presents an analysis of psychological research on the problem of divorce. The essence of the concept of "pathologizing roles" that may arise during divorce is specified. It was found that the emergence of pathologizing family roles reflects: a superior, contemptuous, selfish attitude of a person towards family members; weakness, dependence of a person on a marriage partner; propensity of a family member to immoral behavior; the presence of a certain physiological and mental dependence of a family member. The most essential characteristics of the family structure, motives for creating dysfunctional families (escape from parents, duty, loneliness, following traditions, search for material goods, revenge) are considered. The classification of family conflicts (by subject, source, behavior of conflicting parties), stages of divorce (accumulated marital dysfunction or disagreements, reflection and decision-making about divorce, restructuring of the family system and its stabilization), models of experiencing loss and grief (denial, anger) were analyzed , negotiation, depression, acceptance). Ways of reconciliation with divorce, as well as behavioral strategies before divorce are highlighted. Here are tips on how to survive a meltdown and recover faster. The results of an empirical study of the main factors of helping to get out of a crisis state among men and women are highlighted. The breakdown of marital relations leads to a decrease in the social status of an individual, which further affects self-perception, especially for women who, according to others, "have not fulfilled their duty", while men are criticized and more prone to positive self-perception.Документ Психосоматика підлітків і молоді внаслідок подавлених заборонених емоцій у сімейному вихованні(Хмельницький національний університет, 2023) Ханецька Наталя; Подра Альона; Khanetska Natalia; Podra AlonaУ статті проведено аналіз останніх теоретичних досліджень з психосоматики, де виявлено, що частина захворювань виникають під впливом психогенних стресових чинників, які викликали переживання і пригнічення емоцій. Представлено види категорій заборонених, стриманих, пригнічених переживань, та як они проявляються в житті. Описано фактори ризику, на які швидше нашарується психосоматичне захворювання в дитячому та юнацькому віці. Стаття описує, які онкретні виховні умови впливають на стримування емоцій і які стрес-фактори змушують підлітка переживати такі негативні емоції як страх, сум, туга, смуток і т.д., і саме подібні емоції є сполучною ланкою між психологічною та соматичною сферами життя. The article analyzes the latest theoretical studies on psychosomatics, which revealed that some diseases arise under the influence of psychogenic stress factors that caused the xperience and suppression of emotions. The types of categories of forbidden, restrained, epressed experiences and how they manifest themselves in life are presented. The risk factors that are more likely to lead to psychosomatic illness in childhood and adolescence are described. Practical diagnostic experience of psychosomatic complaints of teenagers and young people is ollected, where specific symptoms and correlation between emotions that are not released as llowed and were suppressed, displaced during family upbringing, and psychosomatic symptoms due to the restraint of stressful emotions by a young person, on the other hand, are investigated. Understanding these connections can provide an opportunity to timely and effectively address the disorder, including through psychocorrection and psychotherapy in individuals of this sensitive age period, which is emotionally intense, full of experiences, shyness, reduced critical thinking, unmet needs, and wishes. If a child has his or her own needs that differ from the interests of the parents, there is a risk that at a young age these forbidden emotions will be suppressed and blocked, and the young person will say: I do not understand what I really want and who I really am, which makes further self-determination difficult and means denying and displacing some part of himself or herself, his or her personality. But this part of the personality exists and begins to influence uncontrollably, causing diseases, problems, and unhealthy relationships. The article describes what specific educational conditions affect the restraint of emotions and what stress factors make an adolescent experience such negative emotions as fear, sadness, longing, sadness, etc., and it is these emotions that are the link between the psychological and somatic spheres of life. The relevance of the study emphasizes the importance of learning to recognize, realize and adequately express all feelings for mental and physical health in the future.Документ Principles and approaches of psychological correction of victim behavior of adolescents on the Internet(Хмельницький національний університет, 2023) Lukecha Iryna; Khanetska Natalia; Rudenok AllaThis article examines the problem of victim behavior of modern teenagers on the Global Internet, which has a significant negative impact on their life and health, causing dangerous situations. Ukrainian researchers are actively studying victim behavior on the Internet, including online bullying, cybercrime, and other forms of electronic violence. They focus on the causes, consequences, and prevention strategies of these phenomena. The application of methodological approaches makes it possible to determine the problems of victimization of adolescents in social networks, to develop a strategy for solving them, and to create technological mechanisms for correcting the victim behavior of adolescents on the Internet. The article examines the approaches to the correction of adolescent victim behavior: axiological, systemic-personal, approach to the development of critical thinking, activity approach, health preservation approach and integrative approach. The axiological approach involves directing correctional work towards universal human values, a valuable attitude towards subjects of correction, and humane communication. The system-personal approach uses the individual resources of adolescents to achieve success in correcting their victim behavior. It is focused on the study of the individual as a subject of social security, its motivational relations, and social connections. The development of critical thinking involves the formation of teenagers' skills of independent judgment, working with information, and protection from negative influence on the Internet. The action-based approach aims to arm teenagers with the knowledge that they gain through hands-on activities and includes learning about victim behavior, cyberbullying, healthy lifestyles, and ways to counter the risks. Each of these approaches has its conceptual foundations and contributes to the effective correction of the victim behavior of adolescents on the Internet. The proposed article considers the principles of organizing correctional work regarding the victim behavior of teenagers on the Internet, based on the analysis of scientific and psychological-pedagogical literature: humanization, preemptiveness, social hardening, centering, health preservation, and integrativeness.Документ Проблема явища фабінгу у сучасному суспільстві(Хмельницький національний університет, 2023) Руденок, А.; Вольська, В.; Rudenok, A.; Volska, V.У статті піднята актуальність проблеми фабінгу у сучасному суспільстві. В роботі здійснено теоретичний аналіз поняття «фабінг», «Інтернет-залежність». Також, описано основні причини та характерні особливості цього явища, а також розкрито наслідки даної проблеми. Проаналізовано негативний вплив фабінгу на особистість, її психіку, а також на міжособистісне спілкування. Автори статті наголошують на тому, що безліч дослідників зазначають, що суспільство все більше відчужується від реального життя, спілкування, роботи, навчання і переходять у віртуальну реальність, що в свою чергу негативно відображається на фізичному та емоційному житті. Сучасна людина змінюється, змінює свої життєві пріоритети, цінності та цілі, вона все більше свого часу витрачає в мережі. Створюється спотворене уявлення про спілкування та взаємодію, адже людина у мережі може показувати себе так, як хоче, щоб її сприймали інші, вона створює образ, який в реальному житті інші можуть не помічати. Автори статті звертають увагу на те, що питання фабінгу є недостатньо дослідженим, тому залишається відкритим питання про його вплив на особистість окремо та соціум в цілому. Для профілактики та боротьби з фабінгом автори пропонують розширювати шляхи дослідження цього явища, використовуючи психологію та інші соціальні науки. Важливо підвищувати свідомість людей про те, що багатство, успіх та щастя не завжди зображуються правдиво в соціальних мережах, і що реальне життя має більше значення, ніж ідеальне життя в Інтернеті. Отже, стаття присвячена актуальній проблемі фабінгу, яка потребує уваги та розуміння. Автори наголошують, що глобалізація поширення явища фабінгу потребує детального вивчення й дослідження шляхів раціоналізації перебування у мережі та підвищення свідомості людей про реальну цінність життя.Документ Аналіз рівнів емоційного інтелекту майбутніх психологів як основи їхньої професійної компетентності(Хмельницький національний університет, 2023) Сургунд, Н.; Романенко, У.; Surhund, N.; Romanenko, U.У статті розглядається аналіз емоційного інтелекту майбутніх психологів як основи їхньої професійної компетентності. Також розглянуто кожен із основних рівнів емоційного інтелекту: низький, високий та середній. Усі емоції зближують людей, їх можна поділити на хороші емоції та погані, але в будь-якому випадку це допомагає краще зрозуміти один одного. Коли людина виражає якусь емоцію вона завжди намагається донести до іншої інформацію. У професійній діяльності психолога дуже важливо слухати і переживати (бути компетентним), як погані, так і хороші емоції, бо в кожній закладена дія до зближення і розуміння з метою надання допомогиДокумент Вплив тривожності учнів середніх класів на навчальну діяльність в умовах війни(Хмельницький національний університет, 2023) Руденок, А.; Логвіна, О.; Rudenok, A.; Lohvina, O.У статті розглянуто вплив тривожності учнів середніх класів на навчальну діяльність в умовах війни. Обґрунтовано важливість вивчення даної проблематики та зазначено, що у зв’язку з пандемією та війною в Україні відбулися істотні зміни в житті кожної людини, у тому числі і в житті учнів, а саме введення дистанційної форми навчання. Розглянуто погляди вчених щодо вивчення поняття «тривожність», «шкільна тривожність». Проаналізовано результати українських досліджень щодо впливу тривожності учнів середніх класів на навчальну діяльність та визначено чинники виникнення тривожності. Описано психологічні особливості підлітків, а також розглянуто взаємозв’язок підліткового віку та виникнення тривожності. Висвітлено результати емпіричного дослідження впливу тривожності учнів середніх класів на навчальну діяльність в умовах війни. Визначено, що більшість учнів мають високий рівень ситуативної тривожності, що негативно впливає на успішність навчальної діяльності, адже діти вмотивовані навчатися, мають потребу в знаннях, але сьогоднішні умови значно перешкоджають здобуттю по-справжньому якісної освіти. Перспективи подальших розвідок ми вбачаємо у наданні практичних рекомендацій учням середніх класів для зниження рівня тривожності в умовах війниДокумент Психолого-правові особливості системи юридичної консультативної практики(Хмельницький національний університет, 2023) Петяк, О.; Petyak, O.У статті розглядаються питання специфіки діяльності юридичної консультативної практики. Встановлено, що в діяльності юриста-консультанта переважають реконструктивна та комунікативна складові. Орієнтуючись на знання психологічних теорій, юрист-консультант усвідомлено збирає анамнез, прогнозує наслідки різних обставин, створює програму корекції та пояснює клієнту, за рахунок чого може бути досягнутий терапевтичний або розвиваючий ефект. Встановлено, що юрист-консультант, приступаючи до консультативної роботи, повинен напрацювати такі компоненти професійно-психологічної готовності: а) професійні та психологічні знання; б) професійно-психологічні вміння; в) професійно розвинені психологічні риси; г) професійно-психологічну стійкість.Документ Особливості першої психологічної допомоги під час війни: аналіз теоретичних підходів(Хмельницький національний університет, 2023) Подкоритова, Л.; Леня, К.; Podkorytova, L.; Lenya, K.У статті подано результати теоретичного аналізу наявних визначень і моделей надання першої психологічної допомоги (ППД). Виявлено спільні риси у визначеннях ППД, визначена її мета та особливості надання у різні часові проміжки після травматичної події. Наведено і порівняно такі моделі ППД як RAPID PFA (Дж. С. Еверлі та Дж. М. Летінг) і МААСЕ (М. Фархі). Подано рекомендації ізраїльських фахівців щодо особливостей надання ППД у гострий період. Визначено основні аспекти надання ППДДокумент Результати дослідження індивідуально-психологічних особливостей особистості прояву стресостійкості: гендерний аспект(Хмельницький національний університет, 2023) Кулешова, О.; Міхеєва, Л.; Kuleshova, O.; Mikheieva, L.У статті представлений аналіз стану дослідження проблеми стресостійкості особистості, гендерних відмінностей індивідуально-психологічних особливостей її проявів. Обґрунтовано актуальність проблеми підвищення стресостійкості сучасної людини як першочергової задачі держави для підтримання суспільного спокою, соціальної стабільності, можливості прогнозувати та керувати процесами, що відбуваються в суспільстві. Проаналізовано результати проведеної експериментально-дослідної роботи: виділено рівні прояву стресостійкості у чоловіків та жінок, визначено їх залежність від індивідуально-психологічних особливостей особистості. встановлено, що в індивідуально-психологічних особливостях прояву стресостійкості у чоловіків та жінок існують відмінностіДокумент Стресостійкість як складова самозбереження психічного здоров’я фахівців соціономічного профілю(Хмельницький національний університет, 2023) Комар, Т.; Варгата, О.; Хоптяна, О.; Komar, T.; Varhata, O.; Khoptiana, O.У статті розкрито актуальність проблеми стресостійкості як складової самозбреження психічного здоров’я та здоров’я фахівця соціономічного профілю. Здійснено теоретичний аналіз праць українських психологів-науковців з проблеми стресу, стресостійкості, емоційної стійкості фахівців, здоров’язбереження та самозбереження. Описано важливість підвищення рівня стресостійкості та емоційної стійкості фахівців сфери людина-людина для покращення їх ефективності й правильності вирішення професійних завдань, мінімізації робочого стресу та покращення їх психічного стану. Досліджено важливість впровадження здоров’язберігаючих технологій, просвітницьких, корекційних та навчальних заходів для самооздоровленя та самозбереження психічного здоров’я фахівцями соціономічного профілю. Уточнено сутність понять: стрес, стресостійкість, емоційна стійкість, емоційне вигорання, психічне здоров’я, самозбереження та здоров’язбережувальні технології. Визначено, що стресостійкість та емоційна стійкість є важливими складовими психічного здоров’я фахівця, адже в сучасних умовах спеціалісти соціономічного профілю стикаються з різними дистресами на роботі, погіршенням умов праці, психосоматичними наслідками стресу. Приділено увагу впливу емоційного чинника стресу на здоров’я фахівця соціономічного профілю. Визначено, що стресостійкість та емоційна стійкість є прямопропорційними до якості психічного здоров’я фахівця та його професійної діяльності. Розглянуто поняття стресостійкості та емоційної стійкості як складових самозбереження. Висвітлено результати емпіричного дослідження рівня стресостійкості та емоційної стійкості за розробленими методиками. За результати дослідження визначено, що переважає середній рівень стресостійкості та емоційної стійкості серед фахівців соціономічного профілю, що свідчить про наявність проблем з якість психічного здоров’я та необхідністю до самозбереження. Перспективою подальшого дослідження вбачаємо у впровадженні та розробці здоров’язберігаючих технологій, тренінгів самооздоровлення та самозбереження у закладах для навчання фахівців соціономічного профілюДокумент Особливості проявів та профілактики емоційного вигорання викладачів закладів вищої освіти(Хмельницький національний університет, 2023) Ігумнова, О.; Шлінчак, Т.; Igumnova, O.; Shlsnchak, T.Стаття присвячена проблемі емоційного вигорання викладачів закладів вищої освіти та її профілактиці. У статті наведено результати емпіричного дослідження проявів емоційного вигорання викладачів закладів вищої освіти з різним стажем роботи. Описано основні проблемні зони викладачів з різним рівнем ризику виникнення емоційного вигорання. Обґрунтовано застосування засобів когнітивно-поведінкової терапії та технік майндфулнес у психопрофілактиці емоційного вигорання викладачів закладів вищої освіти.Документ Особливості соціально-психологічного супроводу батьків, які виховують дітей з особливими освітніми потребами(Хмельницький національний університет, 2023) Василенко, О.М.; Безручук, Ю.; Vasylenko, O.; Bezruchuk, Y.У статті розглянуто теоретичні аспекти особливостей соціальнопсихологічного супроводу сімей, що виховують дітей з особливими освітніми потребами. Уточнено сутність понять «супровід», «соціально-психологічний супровід», «соціальнопсихологічний супровід батьків, які виховують дітей з особливими освітніми потребами». Авторами статті аргументовано, що соціально-психологічний супровід батьків є динамічним, цілісним та активним процесом, що поєднує у собі єдиний взаємозв’язок компонентів, як системи комплексної допомоги. У статті, на основі наявних концепцій, що висвітлюють переживання батьків, які виховують дитину з особливими освітніми потребами, охарактеризовано напрямки, етапи, способи і методи проведення соціально-психологічного супроводу батьків, які виховують дітей з особливими освітніми потребами.Документ Психологічні особливості формування адиктивної поведінки у сучасної молоді(Хмельницький національний університет, 2023) Берегова, Н.; Колба, В.; Beregova, N.; Kolba, V.У статті представлено аналіз психолого-педагогічних досліджень щодо проблеми формування адитивної поведінки у сучасної молоді та її вплив на соціальну, моральну, фізичну та психологічну сферу особистості. Висвітлено зміст поняття адикція як прагнення покластися на когось чи щось з метою отриманнязадоволення або адаптації, залежність від деяких предметів, речовин чи видів діяльності. Розглянуто поняття адитивна поведінка, яка є однією із форм девіантної поведінки та трактується як одна з форм девіантної поведінки, деструктивної поведінки, зформуванням прагнення до відходу від реальності шляхом штучної зміни свого психічного стану завдяки вживанню різноманітних хімічних речовин чи постійній фіксації уваги на певних видах діяльності з метою розвитку та підтримання інтенсивних емоцій. Проаналізовано види залежності: психологічну та фізичну. Виділено чинники адиктивної поведінки, фактори, що її зумовлюють, а також її мотиваційні детермінанти. Представлено моделі профілактики залежної поведінки у сучасної молодіДокумент Чинники виникнення тривожних станів у працівників IT-сфери(Хмельницький національний університет, 2023) Антонова, З.; Бахтігозіна, Д.; Antonova, Z.; Bakhtihozina, D.Стаття присвячена дослідженню чинників виникнення тривожних станів у працівників ІТ-сфери. Зазначено, що багаточисельні зміни в нашій країні призводять до виникнення різноманітних негативних почуттів, зокрема до виникнення тривожності, що особливо стосується діяльності ІТ-працівників, адже здебільшого їх діяльність здійснюється віддалено і залежність від електропостачання. У статті розглянуто сутність поняття «тривожність». Проаналізовано особливості професії типу людиназнакова система. Висвітлено основні чинники виникнення тривожних станів у працівників ІТ-сфери. Визначено вагомі причини та основні прояви тривожності у працівників ІТ- сфери. Розглянуто психологічні особливості тривожних станів у працівників ІТ-сфери. Висвітлено результати емпіричного дослідження основних чинників виникнення тривожних станів у працівників ІТ-сфери. За результатами дослідження визначено, що основними чинниками виникнення тривожних станів у працівників ІТсфери є: нестабільна ситуація в країні, перенавантаження, нестача комунікації, високий рівень відповідальності, низька самооцінка, дисбаланс між роботою та особистим життям, ригідність, інтелектуальна концентрація, страх перед змінами, труднощі в плануванні свого робочого часу. Перспективою подальшого дослідження вбачаємо у розробці практичних рекомендацій працівникам ІТ-сфери задля зменшення рівня тривожностіДокумент Емоційні стани особистості: теоретичне дослідження феномену(Хмельницький національний університет, 2023-06-29) Гаврилькевич, В'ячеслав; Фірстова, Олена; Havrylkevych, V.; Firstova, O.Стаття присвячена проблемі психологічного пізнання емоційних станів особистості. Представлено визначення поняття «емоційний стан особистості», розмежовано зміст понять «емоція» і «емоційний стан». Розглянуто різновиди емоційних станів за модальністю провідної емоції, за їхнім впливом на активність особистості, а також інші різновиди емоційних станів. Виокремлено два аспекти проявів емоційних станів, такі як: зовнішній і внутрішній. Окреслено механізми виникнення емоційних станів.Документ Теоретичний аналіз кризи емоційної байдужості подружжя як психологічної проблеми(Хмельницький національний університет, 2023-06-29) Потапчук, Євген Михайлович; Павелко, Анна Віталіївна; Potapсhuk, Ye.; Pavelko, A.У статті здійснюється теоретичний аналіз кризи емоційної байдужості подружжя як психологічної проблеми. Акцентується увага на відсутності досліджень, присвячених темі кризи емоційної байдужості подружжя. Метою цієї статті є теоретичне дослідження кризи емоційної байдужості шлюбних партнерів. У дослідженні висвітлюються першопричини виникнення емоційної байдужості між подружжям: невідповідність моделей поведінки взаємним очікуванням, втрата взаємної привабливості, зокрема фізичної, інтелектуально-світоглядної, морально-психологічної, інтимно-сексуальної, матеріально-фінансової та ін., емоційне вигорання шлюбних партнерів; низький рівень міжособистісної сумісності. З’ясовано ознаки, що вказують на наявність кризи емоційної байдужості.