Кафедра теорії і методики фізичного виховання і спорту
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Фізична культура і спорт, актуальні питання(Хмельницький національний університет, 2024)Розглянуті проблеми сфери фізичної культури і спорту стосовно забезпечення якісної професійної підготовки майбутніх фахівців, що будуть конкурентоспроможними та затребу-ваними на ринку праці. Для фахівців сфери фізичної культури і спорту, науково-педагогічних працівників та здобувачів вищої освіти.Документ Фізична культура і спорт, актуальні питання(Хмельницький національний університет, 2023)Подані матеріали доповідей учасників ІІІ регіональної науково-практичної інтернет-конференції «Фізична культура і спорт, актуальні питання», присвяченої 55-річчю кафедри теорії і методики фізичного виховання і спорту Хмельницького національного університету (20 жовтня 2023 р., м. Хмельницький). На конференції працювали секції: «Фізична культура та фізичне виховання»; «Спорт»; «Здоров’я людини»; «Професійна підготовка». Розглянуті проблеми фізичної культури і спорту. Проаналізована проблема теорії і методики підготовки спортсменів з урахуванням сучасних технологій. Окремими питаннями аналізувались організаційні та управлінські аспекти діяльності майбутнього фахівця у сфері фізичної культури і спорту. Усі ці питання розглядались під кутом забезпечення якості професійної підготовки майбутніх здобувачів вищої освіти сфери фізичної культури і спорту. Матеріали подані зі збереженням авторської редакції. Відповідальність за грамотність, автентичність цитат, правильність посилань тощо несуть автори статей та доповідей.Документ Pedagogical Conditions And Technology Of Formation Of Management Competencies Of Future Specialists Of The System Of Higher Education Institutions(2022) Rebryna, A.; Kukin, I.; Soltyk, O.; Tashmatov, V.; Bilanych, H.; Kramarenko, I.The article analyzes the main theoretical approaches to the formation of managerial competencies and establishes the degree of development of the problem. The content of the concept of "managerial competence" has been clarified, to determine the structure of managerial competencies of a future specialist in the education system and indicators of the formation of managerial competencies. The organizational and pedagogical conditions necessary for the effective process of forming the managerial competencies of future specialists are revealed. The following research methods were used in the work: theoretical (analysis of regulatory documents and scientific literature on the problem under study, comparison, generalization, modeling), empirical (diagnostics of the level of formation of managerial competencies of students of the system, questioning, observation, peer review, comparative qualitative and quantitative analysis of diagnostic results the level of formation of managerial competencies).Документ Developing female students’ motor skills and improving basketball playing techniques by means of special exercise machines(2022) Tymoshenko, O.; Domina, Z.; Malechko, T.; Nesterova, T.; Korkh-Cherba, O.; Redkina, M.; Konovalska, L.; Poluliashchenko, T.; Soltyk, O.; Shkilna, I.; Prontenko, K.; Bloshchynskyi, I.Introduction: The article presents the technology of using technical equipment to develop the accuracy of ballistic movements, spatial-dynamic sensitivity during ballthrows and rebounds, as well as speed and strength qualities to improve jumping movements, implementation of fast breakthroughs, strong and long passes in basketball. Methods: The research involved 96 female students aged 17-23 years forming the experimental (EG, n = 54) and control (CG, n = 42) groups. The female students of EG played basketball in the conditions of group physical education training sessions using the exercise machines developed by us, and the female students of the CG were engaged in basketball playing according to the traditional program without the use of developed exercise machines and had an initial level of basketball technique. The EG was divided into EG1 (n = 37) and EG2 (n = 17) subgroups, which included female students having initial and high levels of basketball technique mastery, respectively. Female basketball players with an initial level of training (EG1 and СG) had experience of up to 3 years, athletes with a high level of training (EG2) - playing experience of more than 10 years. The technology of technical equipment application in basketball is built on the basis of the use of designed portable exercise machines to implement the tasks of motor and technical training of female basketball players of different levels of training. Results The results of the conducted experiment showed that the accuracy of throws from the average distance increased by 40.9% and 29.4% in the EG1 and EG2 female students, and it grew by 9.9% in the CG; from the long distance – by 61.5%, 37.0% and 31.3% respectively; the level of development of speed and strength qualities of female students of all groups improved i. e. the rate of growth in the results of the long jump made 9.7%, 3.2% and 6.5%, respectively; the rate of growth in the results of the high jump made 20.0%, 6.3% and 8.7%, respectively. Conclusion: Experimental testing of the technology of using designed exercise machines for the development of motor skills of female basketball students confirmed its effectiveness in terms of improving the spatial and dynamic accuracy of movement, speed and strength, as well as game performance of basketball players at competitions of various levels.Документ До проблеми розвитку здоров’язбережувальної компетентності вчителів основної школи у системі післядипломної освіти(Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького, 2019) Павлюк, О.; Павлюк, А.; Pavliuk, O.; Pavliuk., A.Актуальною проблемою сьогодення є формування, зміцнення та збереження здоров’я, адже стан здоров’я суспільства є ознакою духовного, соціально-економічного та медико-біологічного рівня добробуту цивілізованої держави. Особлива місія відводиться педагогам, котрі повинні вміти не лише дбати про власне здоров’я, але й навчати своїх вихованців цим вмінням, давати якісні знання стосовно здоров’язбереження, мотивувати їх до розвитку здоров’язбережувальної компетентності, та на власному прикладі демонструвати усі ці вміння. Метою нашого наукового пошуку є вивчення основних підходів до формулювання здоров’язбережувальної компетентності, визначення компонентів та принципів розвитку здоров’язбережувальної компетентності вчителів основної школи у системі післядипломної освіти. У статті розглянуто проблеми розвитку здоров’язбережувальної компетентності вчителів основної школи у системі післядипломної освіти. Насамперед проведено аналіз теоретичних праць вітчизняних та зарубіжних фахівців внаслідок якого визначено основні підходи до формулювання здоров’язбережувальної компетентності педагогів та майбутніх педагогів. На підставі детального аналізу літератури та професійної діяльності нами визначено структуру розвитку здоров’язбережувальної компетентності вчителів основної школи у системі післядипломної освіти котра містить у собі наступні компоненти: потребнісно-мотиваційний, теоретико-методичний, діяльнісний, інформаційно-операційний. У роботі подана характеристика усіх визначених компонентів здоров’язбережувальної компетентності. Виокремлено принципи, на яких має базуватися підготовка вчителів основної школи у системі післядипломної освіти до розвитку здоров’язбережувальної компетентності, а саме: неперервності; свідомого ставлення та самостійності; системності та послідовності; професійної спрямованості; планування самостійної роботи; формування установки на здоров’язбереження. Подальші наші наукові дослідження передбачають розробку критеріїв та показників розвитку здоров’язбережувальної компетентності вчителів основної школи у системі післядипломної освітиДокумент Реалізація особистісно орієнтованого і діяльнісного підходів до розвитку рухової активності студентів засобами спортивних ігор в освітньому середовищі університету(Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка, 2023) Базильчук, В.Б.; Базильчук, О.В.; Bazylchuk, V.; Bazylchuk, О.У статті на основі вивчення наукової літератури здійснено аналіз особливостей реалізації особистісно орієнтованого і діяльнісного підходів до розвитку рухової активності студентів засобами спортивних ігор в освітньому середовищі університету. З’ясовано, що застосування особистісно орієнтованого підходу має створювати можливості для кожного студента реалізувати себе у здоровя’збережувальній діяльності. Висвітлено сутність реалізації діяльнісного підходу для спрямування освітнього процесу з фізичного виховання на розвиток рухової активності студентів, їх потребу в самопізнанні, самореалізації та самовдосконаленні.Документ Особливості застосування культурологічного і синергетичного підходів до розвитку рухової активності студентів засобами спортивних ігор в освітньому середовищі університету(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2023) Базильчук, В.; Bazylchuk, V.У статті на основі компаративного аналізу наукової літератури здійснено аналіз особливостей застосування культурологічного і синергетичного підходів до розвитку рухової активності студентів засобами спортивних ігор в освітньому середовищі університету. Зʼясовано, що застосування культурологічного підходу до розвитку рухової ак-тивності студентів в освітньому середовищі університету спрямована на підготовку здобувача вищої освіти як носія загальної культури та культури зміцнення і збереження здоровʼя, задля успішної самореалізації у професійній й особистій життєдіяльності. Розкрито сутність реалізації синергетичного підходу для спрямування освітнього процесу з фізичного виховання на розвиток рухової активності студентів як необхідну складову інноваційних процесів у освіті.Документ Оптимізація рухової активності студентів засобами фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів у позааудиторний час(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2022) Базильчук, В.; Солтик, О.; Bazylchuk, V.; Soltyk, O.У статті розкрито питання про оптимізацію рухової активності студентів засобами фізкультурно- оздоровчих і спортивних заходів у позааудиторний час. Проаналізовано проблему формування здорового способу життя студентів. Вивчено стан організації фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів серед студентів у позааудиторний час в освітньому середовищі закладу вищої освіти. Вказано на актуальність в освітньому процесі питання дистанційної форми навчання розвитку рухової активності студентів засобами спортивних ігор в освітньому середовищі університету.Документ Закордонний досвід розвитку рухової активності студентів засобами спортивних ігор у закладах вищої освіти Великої Британії(Львівський національний університет імені Івана Франка, 2022) Базильчук, В.Б.; Bazylchuk, V.Подано компаративний аналіз закордонного досвіду розвитку рухової активності студентів у закладах вищої освіти Великої Британії. Охарактеризовано структуру та зміст вищої освіти в провідних закладах вищої освіти Великої Британії. Вивчено організаційні аспекти побудови процесу розвитку рухової активності студентів засобами спортивних ігор для студентів британських університетів. Акцентовано увагу на тому, що процес фізичного виховання у закладах вищої освіти Великої Британії побудований за принципом клубної системи, відповідно до якого студенти за своїми вподобаннями можуть обирати, яким видом спорту чи руховою активністю хочуть займатися у позааудиторний час, будучи обраним членом того чи іншого спортивного клубу. Виявлено деяку відмінність порівняно з вітчизняними закладами вищої освіти, пов’язану з тим, що в абсолютній більшості британських закладів вищої освіти процес фізичного виховання побудований за принципом клубної системи. Звернено увагу, на запровадження різноманітних спортивних програм: у Бірмінгемському університеті (University of Birmingham) особливу увагу приділяють спортивній програмі Social Sport, де впродовж семестру студенти мають можливість спробувати зайнятися різними видами рухової активності, покращити свої навички або приділити увагу заняттям новим видом спорту; в Університеті Манчестера (University of Manchester) – спортивній програмі Sporticipate, яка передбачає відповідні години безкоштовних спортивних занять на тиждень з метою підвищення фізичної працездатності студентів; в Університеті Лондона (City University London) – спортивній програмі CityActive, основна місія якої спрямована на підвищення фізичної активності студентів, їх відпочинку та спілкування. Зазначено, що у британських університетах існує значна кількість студентських спортивних клубів: у Бірмінгемському університеті (University of Birmingham) функціонують 52 студентські спортивні клуби; в Університеті Манчестера (University of Manchester) – 42 студентські спортивні клуби; в Університеті Лондона (City University London) – 18 студентських спортивних клубів.Документ Досвід розвитку рухової активності студентів в освітніх середовищах польських закладів вищої освіти(Хмельницький національний університет, 2022) Базильчук, В.; Солтик, І.; Bazylchuk, V.; Soltyk, I.У статті здійснено порівняльний аналіз досвіду розвитку рухової активності студентів у закладах вищої освіти Польщі. Виявлено, що польські заклади вищої освіти поділяються за спеціалізацією: на університети; технічні; сільськогосподарські; економічні; педагогіч- ні заклади вищої освіти; медичні університети/академії; інститути морських досліджень; академії фізичної культури; академії/вищі школи мистецтв. Здійснено аналіз організації занять з фізичного виховання у поль- ських закладах освіти. Університет Казіміра Великого в Бидго- щі, в якому створено Школу фізичного виховання і спорту, що є організаційним підрозділом дидактичного та спортивного характе- ру для реалізації завдань фізичної культури та спорту в академіч- ному середовищі університету. У закладі функціонують спортивні секції з баскетболу, волейболу, гандболу, дзюдо, легкої атлетики, настільного тенісу, плавання, футзалу (чоловіки, жінки), футболу. Установлено, що у Вроцлавському університеті приділяють особливу увагу розвитку рухової активності студентів засобами спортивних ігор в освітньому середовищі. Заняття проводяться у спортивних секціях з аеробіки, бадмінтону, спортивного бриджу, карате, корфбо- лу, баскетболу, легкої атлетики, лижних видів спорту та сноуборду, футболу, гандболу, плавання, волейболу, шахи, тенісу, настільного те- нісу, флорболу, веслування та спортивного скелелазіння. У Краківській Академії ім. Анджея Фрича Моджевського функціо- нують спортивні секції Академічного Клубу – Академічна спортив- на асоціація: баскетболу (жінки і чоловіки); волейболу (жінки і чо- ловіки); настільний теніс (жінки і чоловіки); мініфутбол (чоловіки); силові види спорту (чоловіки); легка атлетика (жінки і чоловіки).Документ Оцінка поінформованості студентів про роль рухової активності у життєдіяльності молоді(Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького, 2022) Базильчук, В.; Bazylchuk, V.У науковій статті здійснено компаративний аналіз літературних джерел з проблем формування здорового способу життя студентів закладів вищої освіти. Зазначено, що стан здоров’я студентської молоді, є невід’ємною складовою здоров’я нації загалом і має стратегічне значення для забезпечення сталого розвитку суспільства. Адже дослідження стану здоров’я студентської молоді як майбутньої еліти країни свідчать про те, що в сучасному суспільстві відбуваються докорінні зміни умов життя, праці й побуту населення. Акцентовано увагу на тому, що студенти зазвичай сприймають здоров’я як природну даність і звертають на нього увагу лише тоді, коли відбуваються помітні порушення. Серед причин такого ставлення здобувачів вищої освіти є недостатні знання про здоров’я, механізми і способи його формування та зміцнення. Указано на необхідність гострої суспільної потреби у формуванні здорового способу життя молодого покоління. Наголошується, що для формування навичок здорового способу життя важливим є впровадження в повсякденне життя рекомендацій щодо раціонального режиму праці, відпочинку, харчування, рухової активності, загартування та профілактики шкідливих звичок. Оскільки рухова активність є складовою здорового способу життя, яка забезпечує розвиток фізичних якостей, підтримку і зміцнення здоров’я та є ознакою повноцінного життя й діяльності студентської молоді, рекомендовано систематичні заняття фізичними вправами, які підвищують опірність організму до несприятливих факторів зовнішнього середовища та стійкість до емоційних стресів під час навчання і сесій. Розкрито рівень поінформованості студентів про роль їх рухової активності та наслідки малорухомості чи надмірної рухової активності. Виявлено достатній рівень зацікавленості у вивченні проблеми рухової активності студентів і позитивний тісний взаємозв’язок з цікавістю майбутніх фахівців із здоров’язбережувальною компетентністю до обраної ними професії.Документ Сучасний погляд на організацію у позааудиторний час фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів в освітньому середовищі університету(Уманський державний педагогічний університет, 2022) Базильчук, В.Б.; Bazylchuk, V.У статті проаналізовано сучасний погляд на організацію у позааудиторний час фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів в освітньому середовищі університету. Схарактеризовано позааудиторні форми занять з фізичного виховання у закладах вищої освіти, якими студенти можуть займатися за бажанням у вільний час. Виокремлено фізкультурно-оздоровчі та спортивні заходи, яким студентська молодь надає перевагу під час навчання у закладах вищої освіти.Документ Роль рухової активності студентів у процесі використання засобів спортивних ігор на заняттях з фізичного виховання(2022) Базильчук, В.; Базильчук, О.; Дутчак, Ю.; Bazylchuk, V.; Bazylchuk, O.; Dutchak, Yu.У статті здійснено аналіз науково-педагогічного дискурсу проблеми рухової активності студентів у процесі використання засобів спортивних ігор на заняттях з фізичного виховання. Систематизовано погляди на організацію фізичного виховання у ЗВО, а також наголошується на важливості спортивних ігор на заняттях з фізичного виховання. Визначено пріоритетні види спорту, якими займаються студенти і до яких віднесено футбол, баскетбол, регбі, волейбол. Дещо менша кількість учасників опитування прагнуть займатися на заняттях з фізичного виховання гандболом, футзалом, бадмінтоном, настільним тенісом.Документ Реалізація акмеологічного підходу у професійній підготовці майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту(Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 2019) Базильчук, О.В.; Базильчук, В.Б.; Bazylchuk, O.; Bazylchuk, V.B.Аналіз психолого-педагогічної літератури свідчить про відсутність чітких теоретичних і методичних підходів, єдиної думки науковців про професійну підготовку майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту, що не дозволяє в повному обсязі осмислити її як цілісну педагогічну систему. Автор припускає, що застосування акмеологічного підходу, як одного з універсальних методологічних орієнтирів, у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту, орієнтує студентів на постійне самовдосконалення і здатність до самореалізації, саморегуляції і самоорганізації, забезпечує їх розвиток у процесі формування професійної компетентності з метою досягнення вершини професіоналізму.Документ Factor structure of interrelation between indices of physical condition and definition of the level of physical readiness of future specialists in higher pedagogical education to act in extreme situations(Universitatea din Pitesti, 2020) Tretiak, O.; Danylo, S.; Konovalska, L.; Bazylchuk, O.; Sushchenko, L.; Bazylchuk, V.; Shynkaruk, O.; Denysova, L.Authors have presented results of the research of defining peculiarities of the structure of physical condition indices interrelation for future specialists in higher pedagogical education to act in extreme situations. The research has been done with the aim to analyze and create conditions for students’ individual and differential physical workload taking into account level of their physical development, functional state, physical as well educational and applied physical readiness etc. The number of active factors has been defined and their relative intensity has been indicated; factor structure of object’s features has been revealed, i.e. it has been shown which features stipulate certain factors and to what relative extent; totality of initial data has been divided into groups. The aim of the article is to define peculiarities of the structure of interrelation of physical condition indices of future specialists in higher pedagogical education to act in extreme situations for practical application in the system of physical education. Definition of peculiarities of physical condition of future specialists in higher pedagogical education to act in extreme situations for practical application in the system of physical education can solve various tasks, namely to assure high quality of special knowledge and skills, the development of which is influenced by tendencies and regularities of transition to assurance of personal security; level of formation of physical readiness of future specialists in higher pedagogical education to act in extreme situations. Authors assume this will increase physical condition and level of physical readiness of future specialists in higher pedagogical education to act in extreme situations.Документ Formation and development of professional reliability of future physical education teachers(Bucharest, Romania : Discobolul Publishing House, 2019) Soltyk, O.; Vynogradskyi, B.; Pavlyuk, Ye.; Chopyk, T.; Antoniuk, O.; Pavlyuk, O.; Pavlova, I.The aim of the investigation was to check the efficiency of implementation of the defined pedagogical conditions into the educational process, namely: interdisciplinary integration within the content of professional training, improvement of physical training on the basis of the increase of the range of physical exercises, application of methods of professional reliability formation, focus of practical training on the formation of professional reliability. The future PE teachers took part in the study; the control group (CG, n = 207) and experimental group (EG, n = 205) was formed. CG studied in the traditional system, the experimental group witnessed the realisation of the aforementioned pedagogical conditions in the educational process. The cognitive component of professional reliability was checked by the availability of the system of knowledge of organization of the pedagogical process of PE; activity component was characterised by indices of verbal and functional self-devotion, general and motor density of a lesson; morphofunctional component was evaluated by the state of respiratory system, level of muscular system development. The positive dynamics of the formation of professional reliability in EG was observed. Namely, 9.27% of students from the EG showed a high level of professional reliability formation; 43.41% – average, and 47.32% – low level as opposed to students from the CG that showed levels at 0%, 18.36%, and 81.64% respectively. Comparison of the obtained results between the CG and EG revealed improvement of the results of cognitive, activity and morphofunctional components of professional reliability of students from the EG.Документ Types of weights trajectory in sntach used by female weightlifters of varius build(2022) Antoniuk, O.; Pavlyuk, Y.; Pavlyuk, O.; Chopyk, T.; Rybachok, R.; Tsisar, V.The expanded base of technical indicators in weightlifting will greatly simplify the formation of models of motor actions of the athlete. The aim of the research is to determine type of moptions trajectories of snatch weightlifting for high-class female heavyweighters depending on atheltes’ weight group and body. Materials and methods. In the research, data of 263 successful weightlifing snatches by 119 best female weightlifters in the world were used. Analysis of biokinematic characteristics of motions was done via videograms processing automated systems on the basis of “Weightliftinganalyzer 3.0” video-computer complex (Germany). Results. In the research done by us, a certain tendency of motions trajectories possession on the basis of athletes’ weight and body type can be seen. Thus, the degree of possession of various types of motions trajectories of female athletes with dolichos form build of lightweight categories is distributed more proportionally with a slight prevalence of trajectory (B); however this distribution changes with increase of weight categories in the advantage of the other type of trajectory (B). Thus, the research shows that most female weightlifters of heavyweight categories perform the snatch using the second trajectory type (B). Female weightlifters of mesomorph and brachimorph phisique show the opposite tendency. Thus, most weightlifters of lightweight category possess the second type of snatch trajectory (B). At the same time, with the increase of wieght categories, the share of the second type significantly decreases while the share of the first (A) and third (C) type increases. Conclusions. The research showed significant prevalence of the use of the second type (B) of motion trajectory for snatch weightlifting by highly qualified weightlifters of dolichos form, mesomorph, and brachimorph build. It has been revealed that with the increase of weight category, the percentage of female athletes of dolichos form build that perform the snatch by the second type of trajectory (B) increases, while by the first (A) and third (C) type it decreases. It has been revealed that with the increase of weight category, the percentage of female athletes of mesomorph build who perform the snatch by the second type (B) decreases, while percentage of those doing it by the first (A) and third (C) type increases. It has been revealed that with the increase of weight category, the percentage of female athletes of brachimorph build who perform the snatch by the second type (B) decreases, while percentage of those doing it by the first type (A) insignificantly increases, and by the third type (C) – increases significantly.Документ Self-Improvement of Teachers of Physical Education at Various Stages of Professional Development(2020) Pavlyuk, O.; Pavlyuk, Y.; Soltyk, O.; Chopyk, T.; Antoniuk, O.The article deals with the issue of professional development and peculiarities of self-improvement of teachers of physical education. Teachers of physical education from higher educational establishments took part in the experiment. A number of methods were used: analysis, comparison, systematization, survey, discussion, teachers interviewing, questionnaire, pedagogical experiment, methods of mathematical statistics, and graphic display of results. Also, results of practical experience allowed to elaborate the structure of self-improvement of teacher of physical education, which includes the following components: theoretical and methodological knowledge, pedagogical communication, physical self-improvement, computer literacy and personal view on selfimprovement of teachers of physical education in the process of professional activity, which we define as an individual process of improvement of professionally-significant components of activity oriented on “Professional I-ideal”. “Professional I-ideal” is construed by us as a concept of professional qualities and features that a teacher must possess being oriented on professional requirements.Документ Objectification of technical and tactical training of athletes in running target shooting(2020) Pavlyuk, Ye.; Pityn, M.; Pavlyuk, O.; Chopyk, T.; Antoniuk, O.; Soltyk, O.There were found contradictions connected with the directions of improving technical and tactical training of athletes in shooting that could be overcome by defining and visualizing the spatial and temporal parameters of the critical phases of the aiming weapon motion (aiming point trajectory) in running target shooting. The aim of research was to reveal model characteristics of running target shooting as a direction of objectification of the improvement of technical and tactical training of athletes in running target shooting. Results. Model characteristics of shooting at running targets of slow speed are, in particular, the reset of weapons / ready position (Sk = 341 ± 27 ms); the aiming weapon movement (Pp = 4083 ± 102 ms); series of the shot (Cp = 4423 ± 106 ms); reserve phase of the aiming weapon movement (tr = 577 ± 105 ms); temporal parameters of the paradoxical phase of the target run (at a minimum flying speed of bullets at 50 m tp = 0,20 s; with a minimum flight speed of bullets at 10 m tp = 0,10 s); linear parameters of the paradoxical phase of the target run (in shooting 50 meter rifle Sp = 40 cm; in shooting air rifle 10 m Sp = 4 cm). Model characteristics of shooting at running targets of rapid run are, in particular, the reset of weapons / ready position (Sk = 404 ± 59 ms), the aiming weapon movement (Pp = 1407 ± 119 ms); series of the shot (Cp = 1811 ± 125 ms); reserve phase of the aiming weapon movement (tr = 689 ± 165 ms); temporal parameters of the paradoxical phase of the target run (at a maximum flying speed of bullets at 50 m tr = 0,12 s; with a maximum flight speed of bullets at 10 m tr = 0,05 s); linear parameters of the paradoxical phase of the target run (in shooting 50 meter rifle Sp = 80 cm; in shooting air rifle 10 m Sp = 8 cm).Документ Empirical Analysis of the Level of Formation of Professional Reliability of a Teacher of Physical Culture(2020) Pavlyuk, Y.O.; Soltyk, O.O.; Pavlyuk, O.; Chopyk, T.; Antoniuk, O.V.; Bazylchuk, O.The article deals with the issue of professional reliability as one of modern approaches aimed at improvement of quality of professional training of teachers of physical education. The aim of research is to define and characterize the conditions of professional reliability of a teacher of physical education. Teachers of physical education from comprehensive schools took part in the experiment. Along with pedagogical observation, analysis of videos of lessons, analysis of teacher documentation (lesson plans), timing, pulsometrics, and methods of mathematical statistics have been used in the research. The results revealed empirical data that characterize indices of professional reliability, namely faultlessness, efficiency, and self-devotion of a teacher of physical education. In its turn, efficiency is determined by general and motor density of the lessons; faultlessness is determined by deviation from the lesson plan and by lesson content; self-devotion consists of verbal and functional components. Levels of indices that define formation of professional reliability of a teacher of physical culture have been revealed. Empirical analysis of the indices of professional reliability of a teacher of physical culture allowed revealing a number of features, consideration of which in professional training will enable quality improvement of training of teachers of physical cultureДокумент Motivation To Self-Improvement Among Physical Education Teachers(2019) Pavlyuk, O.; Vynogradskyi, B.; Pavlyuk, Y.; Chopyk, T.; Soltyk, O.; Antoniuk, O.; Pavlova, I.The formation of teacher’s motivation to self-improvement during their professional activity is investigated. The aim of the research is to analyse motivation to self-improvement of physical education teachers in the process of professional activity. Physical education teachers for experimental (EG, n=124) and control (CG, n=124) groups were picked randomly from a pedagogical staff of Ukrainian universities. The Motivation Sources Inventory was used to define motivation to self-improvement. Teachers of CG participated in the traditional in-service training course, EG was trained according to the authorial program. We assume that motivation leads and organizes teachers’ activity, provides personal essence and significance of self-improvement, promotes the transformation of externally-formulated aims into inner needs. Basic trends of an effective influence on the intensification of motivation to self-improvement of teachers were: formation of positive guideline for self-improvement in the process of professional activity with the help of specification of requirements to specialists; formation of solid knowledge and skills; actualisation of the need for improvement and professional growth. Intrinsic motivation is important for self-improvement of teachers of physical education in the process of their professional activity. The results of the research show that intrinsic motives dominate among the teachers of CG, which highlights positive attitude to pedagogical activity, and intensify motivation to self-improvement.Документ Використання інтерактивних технологій у процесі професійного становлення майбутніх фахівців фізичної культури і спорту під час навчання у закладах вищої освіт(Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького, 2019) Чопик, Т.; Павлюк, О.; Антонюк, О.; Павлюк, Є.; Chopyk, T.; Pavlyuk, O.; Antoniuk, O.; Pavlyuk, Ye.Ця стаття має на меті висвітлення та подання загальної характеристики інтерактивних технологій, дослідження ефективності його застосування у професійному становленні майбутніх фахівців фізичної культури і спорту під час навчання у ЗВО.Документ Analysis of Health and Physical Fitness Indicators of Modern Youth(2022) Kolomoiets, H.A.; Rebryna, А.A.; Dutchak, Yu.V.; Rebryna, А.A.; Boliak, A.A.; Dykyi, O.Yu; Riabchenko, V.G.Aim: To research the level and dynamics of indicators of students’ physical health and physical fitness in higher educational institutions at the present stage. Materials and Methods: The research involved 106 students: 57 male students and 49 female students. The research of the level of physical health was conducted according to the method of H.L. Apanasenko, which involves determining the amount of points for each of the 5 indices. The level of physical fitness was assessed by the results of 7 physical exercises. Results: It has been found that students’ health indicators do not improve significantly in the process of their education. Most indices correspond to a level below the average. According to most physical fitness tests, both male and female students are rated “satisfactory” and “unsatisfactory”. Physical qualities such as endurance and flexibility have the worst level of development. Conclusions: The low level of health and physical fitness of students confirms the lack of effectiveness of the existing system of physical education in higher educational institutions. Underestimating the role of physical education in improving the health of today’s youth can result in a deterioration of the quality of life of students themselves in the future, as well as to a deterioration in their productivity and, consequently, lower economic development of the countryДокумент Особистісна компонента професійної компетентності майбутніх професіоналів з фізичної культури(Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 2022) Дутчак, Ю.В.; Сущенко, Л.П.; Dutchak, Yu.; Sushchenko, L.У статті проведено дослідження з метою визначення сутності та змістової характеристики особистісної компоненти професійної компетентності майбутніх професіоналів з фізичної культури, яка формується у закладах вищої освіти. Враховуючи теоретичні розробки вчених і власний досвід викладацької діяльності, у структурі професійної компетентності майбутніх магістрів середньої освіти з фізичної культури, яка формується у закладах вищої освіти, було виокремлено мотиваційний гносеологічний, креативно-діяльнісний та особистісний компоненти. Стартовими настановами при структуруванні професійної компетентності майбутніх магістрів середньої освіти з фізичної культури було те, що кожний компонент у сукупності характеризує певну властивість, здатність або здібність особистості, що опосередковано чи безпосередньо визначає ефективність реалізації професійних функцій педагогічного фахівця. Встановлено, що особистісний компонент професійної компетентності майбутніх професіоналів з фізичної культури, яка формується у закладах вищої освіти, детермінований здібностями особистості, які забезпечують ефективну професійну діяльності, як у закладах вищої освіти, так і у закладах загальної середньої освіти. Акцентовано увагу на тому, що ефективна діяльність майбутніх професіоналів у сфері фізичної культури можлива у випадку сформованості професійно-важливих особистісних якостей. Обґрунтовано, що показниками особистісної компоненти професійної компетентності майбутніх професіоналів з фізичної культури компоненти є: здатність до емпатії, комунікативні та організаторські здібності, лідерські якості та стресостійкість.Документ Сучасні аспекти забезпечення вищої фізкультурної освіти в Україні(Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 2022) Дутчак, Ю.В.; Сущенко, Л.П.; Денисова, Л.В.; Dutchak, Yu.; Sushchenko, L.; Denisova, L.У статті розглянуто сучасні підходи до забезпечення якості фізкультурної освіти. Автори акцентують увагу на тому, що якісна вища освіта є головним чинником успіху, а науково-педагогічний працівник закладу вищої освіти є одночасно і об’єктом, і провідником позитивних змін у навчанні майбутніх фахівців фізкультурного-спортивного профілю. Забезпечення якості вищої фізкультурної освіти характеризує: гнучкість, адаптивність, модульність, економічна ефективність, орієнтація на споживача та врахування сучасних інформаційно-комунікаційних технологій. Охарактеризовані принципи Європейської системи забезпечення якості освіти, які базуються на європейських стандартах і рекомендаціях (ESG). Відзначено, що в умовах сьогодення однією із найважливіших умов інноваційного розвитку українського суспільства є реалізація комплексу інструментів систем внутрішнього та зовнішнього забезпечення якості вищої освіти відповідно до стандартів і рекомендацій Європейського простору вищої освіти, як основи для інтеграції національної системи забезпечення якості вищої освіти в європейську систему оцінювання результатів навчання здобувачів вищої освіти. Автори статті наголошують на тому, що формування конкурентоздатного фіхівця фізкультурно-спортивного профілю неможливе без якісної фізкультурної освіти. Розкрито чинники, які сприяють підвищенню ефективності системи забезпечення якості вищої освіти. Виокремлено етапи забезпечення якості освіти на підставі нормативних документів Європейського центру з розвитку професійної освіти. У трактуванні авторів статті забезпечення якості фізкультурної освіти, є сукупністю процедур і діяльності, що мають за мету гарантування та покращення ефективності надання освітніх послуг, які передбачають формування спеціальних компетентностей, навчання фізичних вправ, розвиток фізичних здібностей та виховання морально-вольових якостей особистості, які формуватимуть особистісний та професійний розвиток фахівця фізкультурно-спортивного профілю, що відповідають вимогам держави та зацікавлених сторін (стейкхолдерів).Документ Formation of Professional Skills of Future Teachers of Physical Culture(2022) Soltyk, O.; Bazylchuk, O.; Dutchak, Y.; Khimich, V.; Dobrovitska, OThe article deals with the issue of vocational skills formation of future teachers of physical culture. The following skills have been defined as one of the most important in modern profession of a teacher of physical culture: communicative skills, methodological skills (ability to differentially use different means of physical education, ability to rationally use time for the lesson, ability to develop lesson’s structure and adhere to it), and skills to predict potential dangers. On the basis of research of active teachers of physical culture, definition methods and assessment scale of professional skills data have been developed. Special attention has been paid to substantiation of pedagogical conditions aimed at formation of the given skills within professional training. Two pedagogical conditions have been defined as the most important: updating of the content of professional training of future teachers of physical culture on the basis of integration approach, and orientation of pedagogical practical studies on tackling complex studies, health improvement and educational issues. A pedagogical experiment has been carried out during which effectiveness of implementation of pedagogical conditions in the field of formation of professional skills of future teachers of physical culture has been proven. Participant of the pedagogical experiment were junior and senior students of higher educational establishments who are trained to become teachers of physical culture. By all professional skills, positive dynamics of their improvement was observed. The biggest improvement was achieved in the formation of methodological skills and ability to predict potential dangers (at the level of р ≤ 0,01). At the level of р ≤ 0,05, improvement communicative skills in experimental group was achieved.Документ Dynamics of Changes in Physical Capacity of Patients with Severe Chronic Obstructive Pulmonary Disease during Physical Therapy(2021) Maistruk, M.; Bazylchuk, O.; Andriichuk, O.; Liudmila, P.; Dutchak, Y.The purpose of the study was the assessment of the proposed physical therapy on physical capacity of pa- tients having severe chronic obstructive pulmonary disease (COPD). One hundred and twenty-four (124) pa- tients having severe COPD were examined. All patients underwent standard clinical, laboratory and functional examination. Physical capacity of patients was assessed by the 6-minutes walking distance (6MWD). Application of physical therapy with patients having COPD resulted in a statistically significant greater dynamics of growth of the distance traveled at 6 MWD with both men - by 104.66-9.24 m (at standard treatment - by 57.07-8.99 m; p <0.001), and women - by 81.17-8.35 m (at standard treatment - by 44.97-6.67 m; p<0.001). Compared to standard treatment, patients of the main group increased their physical capacity (both men and women) 1.8 times, and the achieved state of their physical abilities (511.2-9.38 m; 100.9-1, 96% of the appropriate value (AV)) significantly exceeded the one at standard treatment (481.5-10.59 m; 94.57-1.99% of AV; p<0.01). Physical therapy, which is used with patients having severe COPD, results in an increase in their physical abilities, which significantly improve compared to standard treatment.Документ Methodology of differentiation of health-improving classes in physical education for primary school students(2020) Arefiev, V.; Tymoshenko, O.; Malechko, T.; Domina, Zh.; Bezkopylny, O.; Dutchak, Yu.; Riabchenko, V.; Garmata, O.; Griban, G.; Rusanivskyi, S.; Меlnychuk, V.; Bloshchynskyi, I.; Prontenko, K.The article presents a methodology of differentiated approach in the physical education classes for modern school students. The differentiated approach is a didactic provision that takes into account not only gender and age regularities of organism development but also individual capabilities, homogeneous according to the morphofunctional state of groups. The adolescent students (girls of 12-13, Kyiv, Ukraine) participated in the study. An experimental (EG, n=28) and control (CG, n=30) groups were formed. The EG students were studying according to the original methodology of differentiation of developmental and health-improving classes in physical education, the CG students – according to the traditional methodology of physical education classes for primary school students. The research methods included anthropometry to determine the level of physical development; testing the level of physical qualities; express assessment of the level of physical health (the methodology by G. L. Apanasenko) and a complex indicator of biological age (the methodology by V. G. Arefiev). The technology of differentiated approach in physical education for adolescent students consists of the methodology of differentiated training of program exercises in physical education taking into account the degree of mastering motor skills, differentiation of the students of one class and gender into homogeneous groups, differentiation of the activities of different orientation (power, speed, speed and power, endurance) taking into consideration the biological age of students. The results of the study showed that at the end of the pedagogical experiment, the physical health level of 57.1 % of EG students and only 13.3 % of CG students increased; the increase in results in motor tests of the EG was 5-12 %, of the CG – 2-4 %. The analysis showed the preponderance of the original methodology in comparison with the traditional one, which indicates the possibility of its widespread introduction into the process of physical education for modern school students.Документ The analysis of the results of the Olympic free-style wrestling champions(2020) Latyshev, M.; Latyshev, S.; Korobeynikov, G.; Kvasnytsya, O.; Shandrygos, V.; Dutchak, Y.The successful and effective management of sports training is impossible without the justified forecasting. The retrospective analysis of the sport career of elite sportsmen allows to identify interconnections of the competitions – results on various stages of the sporting career. Analysis of papers showed, there are no researches which would analyse the highest-level sportsmen in wrestling – Olympic champions. Aim of the research – to analyse results of the Olympic champions in wrestling from 1996 to the present day and to discover the main trends and regularities. The analysis included 41 sport careers of winners in freestyle wrestling of the six Olympic Games from 1996 to 2016. The results of wrestlers on international competitions into the four age stages are analysed: the pre-junior age, junior age, senior until the victory at the Olympic Games and a time period after the victory. The majority of the sportsmen (90.3 %) win only once and participate in the OG only once or twice (90.2 %). The retrospective analysis has shown that 48.8 % of wrestlers-champions have performed at the international stage at the cadets age, and 85.4 % of sportsmen at the junior age, over 90 % of them have taken the winning places. Prior to the victory at the Olympic Games 87.8 % of the sportsmen take part at the continental championships, all of them have won medals. And 82.9 % have participated at the world championships, and 91.2 % of them have taken places from 1 to 3.Документ Peculiarities of application of interactive educational technologies in training of future teachers of physical culture to work with health protection in secondary school(2020) Bezkopylnyi, O.; Bazylchuk, O.; Sushchenko, L.; Bazylchuk, V.; Dutchak, Y.; Ostapenko, Н.The article deals with the issue of search and implementation of the most effective conditions, methods, and educational organization forms into training of future teachers of physical culture to work with health protection in secondary school. The following methods of research have been used: analysis of scientific and methodological references, questioning, pedagogical experiment, methods of mathematical statistics. Teachers (n = 96) and students (n = 131) from leading higher educational establishments of Ukraine that train future teachers of physical culture took part in the research. At the first stage of research, organizational and methodological aspects of implementation of interactive educational technologies into educational process of training of future teachers of physical culture have been substantiated. At the second stage of research, present-day state of implementation of interactive educational technologies into educational process of training of future teachers of physical culture to work with health protection in secondary school has been analyzed. The third stage of was dedicated to experimental substantiation of the efficiency of application of interactive educational technologies into training of future teachers of physical culture. As a result of research, organizational and methodological peculiarities of application of such interactive methods of education as lecture-provocation, lecture-conference, binary lecture, round table, debates, brainstorming, didactic games, case-studies, workshops, flash mob within the process of mastering professionally-oriented subjects by students who will major in “Physical education”. It has been revealed that the major part of teachers do not use interactive educational technologies. The least popular among teacher are a lecture-conference, binary lectures, workshops, and flash mob. Application of interactive educational technologies within the training of future teachers of physical culture to work with health protection in secondary school allowed increase of the acquiring theoretical knowledge in professionallyoriented subjects.Документ Актуальні проблеми фізичної культури і спорту(Хмельницький національний університет, 2022)Подані матеріали доповідей учасників ІІ регіональної науково-практичної інтернет-конференції «Актуальні проблеми фізичної культури і спорту», присвяченої 60-річчю Хмельницького національного університету (20 жовтня 2022 р., м. Хмельницький). На конференції працювали секції: «Фізична культура та фізичне виховання»; «Спорт»; «Здоров’я людини»; «Професійна підготовка»; «Інклюзивна освіта». Розглянуті проблеми фізичної культури і спорту. Проаналізована проблема теорії і методики підготовки спортсменів з урахуванням сучасних технологій. Окремими питаннями аналізувались організаційні та управлінські аспекти діяльності майбутнього фахівця у сфері фізичної культури і спорту. Усі ці питання розглядались під кутом забезпечення якості професійної підготовки майбутніх здобувачів вищої освіти сфери фізичної культури і спорту. Матеріали подані зі збереженням авторської редакції. Відповідальність за грамотність, автентичність цитат, правильність посилань тощо несуть автори статей та доповідей.Документ Перевірка ефективності фітнес програми «Шлях до здорового життя»(Хмельницький інститут соціальних технологій, 2021-09-21) Цибулько, Л.В.; Кравчук, Л.С.Документ Протокол проведення експериментального дослідження перевірки фітнес програми "Шлях до здорового життя"(Хмельницький національний університет, 2021-09-22) Солтик, О.; Дутчак, Ю.Документ Особливості сутності конкурентоспроможності майбутнього тренера-викладача з виду спорту(Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, 2019) Квасниця, Ірина Миколаївна; Квасниця, О.М.; Kvasnytsya, Iryna; Kvasnytsia, O.Метою статті є аналіз педагогічної та соціологічної літератури щодо сутності конкурентоспроможності тренера-викладача з обраного виду спорту на ринку фізкультурно-оздоровчих та спортивно-масових послуг, проаналізовано питання підготовки конкурентоспроможних спеціалістів у системі професійної освіти, рівень та динаміка їх конкурентоздатності. В даній статті розкриваються такі поняття як: конкуренція, конкурентоспроможність. Основний зміст дослідження складається з аналізу поглядів різних вчених щодо різноаспектних теоретичних питань сутності поняття «конкурентоспроможність майбутнього тренера-викладача з обраного виду спорту». В статті сформовані якісні показники, які сприятимуть формуванню конкурентоспроможності тренера-викладача, підвищенню трудової мотивації і в подальшому – ефективності його праці, за рахунок забезпечення своєї зайнятості на ринку послуг та впевненості у її збереженні.Документ Прогнозування: методи, критерії та спортивний результат(Придніпровська державна академія фізичної культури і спорту, 2019) Квасниця, Ірина Миколаївна; Kvasnytsya, Iryna; Латишев, М.; Спесивих, О.; Квасниця, О.Мета дослідження - проаналізувати актуальні напрямки прогнозування спортивного результату на основі літературних джерел. Проаналізовані роботи розподілені за критеріями, які застосовуються для прогнозування спортивного результату. Найбільш популярним є аналіз попередніх спортивних результатів та показників змагальної діяльності. Для прогнозування застосовуються сторони підготовленості, антропометричні, біологічні та фізіологічні показники. Також використовують показники, які стосуються місця проведення змагань, змін у правилах змагання, наявність змагальної практики тощо. Види спорту згруповані на декілька груп в залежності від загального підходу до прогнозування: командні види спорту та спортивні ігри; види спорту з метричної системою вимірювання результату; складно-координаційні види спорту; одноборства/Документ Problems of implementing innovational educational technologies in the process of vocational training of future specialists in physical therapy in higher educational establishments in Ukraine(2018) Bazylchuk, Oleg; Putrov, Sergiy; Bazylchuk, Vira; Sushchenko, Lyudmyla; Ivanova, GalinaThe authors have analyzed the results of polls of teachers and students of higher educational establishments in Ukraine. The poll was held with the aim to study the level of implementation of innovational educational technologies in the educational process of training of future specialists in physical therapy oriented on work with athletes’ health rehabilitation. A profound analysis of scientific and methodological literature concerning the level of implementation of innovational technologies in the process of training of specialists in physical therapy has been done; level of application (by teachers) of innovational technologies in the organization of educational process of future specialists in physical therapy has been determined; the level of formation of professional competence of future specialists in physical therapy has been determined. The aim of the article was to characterize features of implementation of innovational educational technologies in the process of professional training of future specialists in physical therapy in higher educational establishment of Ukraine. Implementation of educational innovations (modern information technologies and computer means of education; Moodle environment; innovational interactive forms and methods of educational process) in the educational process of training of future specialists in physical therapy whose professional activity will be aimed at athletes’ health rehabilitation can solve such problems as dissemination of educational and methodological documentation concerning the subject from the curriculum; control, registration, and analysis of the dynamics of students’ performance and qualities of educational process; statistical processing of research results; modeling of pedagogical, educational and training, as well as rehabilitation process. The authors assume that this will increase the level of professional training of future specialists in physical therapy.Документ Силовые характеристики структуры движения системы «спортсмен-штанга» у мужчин и женщин в тяжелой атлетике(2009) Олешко, В.Г.; Антонюк, А.В.Документ Особливості кінематичної структури руху при виконані ривка і поштовху важкоатлетами різних вагових груп і статі(2010) Антонюк, О.В.У даній роботі наведено результати експериментальних досліджень з виявлення кінематичних характеристики структури руху штанги під час виконання змагальних вправ важкоатлетами високої кваліфікації. У результаті вивчення кінематичних характеристик ривка та піднімання штанги на груди виділено найбільш інформативних показники руху штанги. За допомогою метода відеокомп'ютерного аналізу та математичної статистики нам вдалось встановити залежність даних показників від розмірів і маси тіла спортсмена та їхньої статі. Отримані показники можуть використовуватися важкоатлетами різної кваліфікації при підготовці до відповідальних змагань.Документ Особливості побудови тренувального процесу спортсменок високої кваліфікації у важкій атлетиці(2012) Олешко, В.Г.; Пуцов, С.О.; Антонюк, О.В.Рассмотрены особенности построения тренировочного процесса спортсменок высокой квалификации в тяжелой атлетике относительно подго-товительного и соревновательного периодов, а также тенденции распределения параметров тренировочной работи по группам упражнений.Документ Техніка виконання поштовху важкоатлетами високої кваліфікації різних вагових категорій(2010) Антонюк, О.В.У даній роботі наведено результати експериментальних досліджень з виявлення біомеханічних характеристики структури руху штанги під час виконання змагальної вправи важкоатлетами високої кваліфікації. За допомогою метода відеокомп'ютерного аналізу та математичної статистики нам вдалось встановити залежність технічних показників від маси тіла спортсменів