Кафедра української філології
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Лексикон щоденникових записів Миколи Ханенка(Видавництво Львівської політехніки, 2023-12-15) Денисюк Василь ВікторовичУ розділі колективної монографії простежено функціювання окремих груп лексики в тексті нового жанру - щоденнику. Використання дискурс-аналізу як основного методу дослідження вможливило зробити висновки про специфіку входження та адаптації запозичень, вихід на периферію лексико-фразеологічної системи номенів у зв'язку зі зникненням реалії, та ін.Документ Неолексеми періоду пандемії COVID-19 в українській та польській мовах(Видавець Сочінський М.М., 2024-06-15) Пивовар Лілія; Денисюк ВасильУ монографії представлено семантико-структурну характеристику неологізмів української та польської мов, поява яких спричинена поширенням пандемії COVID-19. Вибірка з текстів ЗМІ за 2020–2022 рр. засвідчує словотворчість представників обох етносів, а також підтверджує, що лексика – найбільш динамічний шар мови. Для філологів, соціологів, психологів, викладачів, усіх, хто цікавиться проблемами розвитку мови, зокрема української та польської.Документ Дмитрушки. Словник говірки рідного села(ВПЦ "Візаві", 2024) Денисюк Василь ВікторовичПропонований словник є однією з лексикографічних праць, присвячених дослідженню лексики подільського говору, зокрема його східного ареалу, а також частиною великого проєкту – «Словника східноподільських говірок». Тут зібрано тільки частину слів (~ 5000), що презентують різні сфери діяльності носіїв говірки с. Дмитрушок Уманського району Черкаської області. Для мовознавців та всіх, кому небайдужа доля живого народного слова і хто пам’ятає своє коріння.Документ Поділля. Філологічні студії(Хмельницький національний університет, 2023)Збірник наукових праць містить статті магістрантів, викладачів, вихователів, присвячені аналізу проблем, пов’язаних із вивченням мови, літератури та методик їх викладання в навчальних закладах. Для мовознавців, літературознавців, методистів, учителів та усіх, хто цікавиться філологічними питаннями.Документ Поділля. Філологічні студії.(Хмельницький національний університет, 2023)Збірник наукових праць містить статті студентів та учнів, присвячені аналізу проблем, пов’язаних із вивченням мови, літератури та методик їх викладання у навчальних закладах. Для мовознавців, літературознавців, методистів, учителів та усіх, хто цікавиться філологічними питаннями.Документ Словозмінна варіативність власних назв у церковнослов’янських пам’ятках української редакції XIV – XV ст.(2022) Царалунга, Інна БогданівнаВивчення варіативності власних назв у церковнослов’янських пам’ятках української редакції, важливе для розв’язання дискусійних питань формування, хронологізації й систематизації українського церковно-писемного корпусу зокрема та для висновків про розвиток української мови загалом, стало завданням нашої наукової розвідки. У релігійних текстах XIV – XV ст. простежується тенденція до об’єднання парадигм іменників одного роду з різною основою і розвитку варіативності форм із подальшим витісненням одних флексій та зміцненням інших. Яскраві приклади формування оновленої парадигми простежуємо в родовому, давальному, орудному, місцевому, кличному відмінках однини онімів, виражених іменниками.Документ «Академічна мовна культура дослідника» як навчальна дисципліна в закладі вищої освіти(2022) Царалунга, ІннаДисципліна «Академічна мовна культура дослідника» – важливий компонент загальної підготовки здобувачів третього освітньо-наукового рівня вищої освіти на сучасному етапі розвитку науки. Навчальний курс покликаний формувати академічну мовну культуру здобувачів наукового ступеня доктора філософії, ознайомити молодих вчених з особливостями оформлення результатів наукових досліджень. У фаховій підготовці майбутніх педагогів-дослідників академічна культура має забезпечити такі компетентності: здатність здійснювати пошук, оброблення, аналіз, систематизацію інформації з різних джерел; здатність проваджувати дослідницьку / інноваційну діяльність з дотриманням правил академічної доброчесності та професійної етики; здатність демонструвати культуру наукового усного і писемного мовлення державною та іноземними мовами, використовувати сучасні стратегії іншомовної комунікації.Документ Методологічні засади системного підходу у порівняльно-історичному мовознавстві.(Міжнародний гуманітарний університет, 2022) Царалунга, ІннаСистемний підхід у науковій методології належить до провідних напрямів сучасного наукового пізнання. У вітчизняних порівняльно-історичних працях системний підхід характеризують у контексті принципів компаративних досліджень.Основними завданнями порівняльно-історичного мовознавства є розроблення процедур реконструкції походження мов від прамов, установлення еволюційних змін і закономірностей розвитку споріднених мов шляхом їхнього порівняння на різних етапах формування. Виходячи з методологічних засад системного підходу, виокремлюємо такі принципи порівняльно-історичнго вивчення мов: об’єктивності, історизму, системності, причиновості, антропоцентризму, динамічності, синергетики.Документ Поділля. Філологічні студії(2022-05)Збірник наукових праць містить статті викладачів і здобувачів, присвячені аналізу проблем, пов’язаних із вивченням мови, літератури та методик їх викладання у навчальних закладах. У видання також включені англомовні студентські статті. Для мовознавців, літературознавців, методистів, учителів та усіх, хто цікавиться філологічними питаннями.Документ Поділля. Філологічні студії(2022-05)Збірник наукових праць містить статті студентів, присвячені аналізу проблем, пов’язаних із вивченням мови, літератури та методик їх викладання у навчальних закладах. Для мовознавців, літературознавців, методистів, учителів та усіх, хто цікавиться філологічними питаннями.Документ Language Variation in Moldavian Charters of the 14th–15th Centuries: Phonetic Level.(ACADEMIA ROMÂNĂ. Institutul de Filologie Română „A. Philippide”; Asociaţia Culturală „A. Philippide”, 2021) Tsaralunga, Inna; Gavrysh, MariiaThe results of the analysis of variation language units in the texts of Moldavian charters allow concluding that church Slavonic phonetic reflexes are the elements of old Cyrillic written language. Moreover, the variation spellings show phonetic signs of Ukrainian dialect speech: prominent features of dialects of Pokuttia-Bukovyna, Podillia, Galicia are partially preserved in the Ukrainian south-western territories to this day. Phonetic and spelling features of the influence of other linguistic systems, primarily the second South Slavic influence, as well as some phonetic features of the Polish and Romanian languages, are detected in parallel forms.Документ Humanistic tendencies of modern world literature for youth (on the example of S. Townsend's novel "The Secret Diary of Adrian Mole")(2021) Папушина, Валентина; Özdemir, RahmanThe one of the tasks of studying modern literature we consider in helping young people find their way in the world, which, following F. Nietzsche, can be described as “beyond good and evil”. Violence, cruelty, commercialism overwhelm the information sphere today where young people find themselves. The phenomena of the estrangement, the closure of young people in their inner world, the inability to understand themselves, the deformation of the perception of reality have become ubiquitous. Therefore, during studying the world literature, it is necessary to turn to works that carry the ideals of humanism, goodness, truth, justice and evoke empathy. Among them are the novel by Marcus Zuzak (Australia) "The Book Thief" (the problem of a young man's search for himself under the influence of literature), Eric Siegel (USA) "A Love Story" (the problem of relationships between young people of different social layers), stories and novels by Anna Gavald (France) (problems of kindness, humanity, decency of relationships), the book by Michael Morpurgo (Great Britain) "The War Horse" (the problem of the relationship between man and wildlife in critical historical periods), a series of books "The Diaries of Adrian Mole" by Sue Townsend (Great Britain) (the problem of the formation of a human personality), other works of famous modern writers of world literature for youth. Let’s consider some aspects of the study the works of modern writers by students of the humanities faculties, in particular, the novel by S. Townsend "The Secret Diary of Adrian Mole", which, based on the study of the evolution of the protagonist's inner world, opens up great opportunities for the formation of a personality that is just being formed. The genre of the diary helped the writer show the versatility of the teenager's unseen world and allows readers, when meeting with the inner world of the protagonist, to rethink their own life, to find analogies in it withthe experience of Adrian. So, young people learn to find themselves together with the main character S. TownsendДокумент Theoretical Principles Of Using Innovative Modern Technologies In Higher Education Institutions(International Journal of Computer Science and Network Security, 2021-11) Komar, Olha; Bazhenkov, Ievgen; Vnukova, Оlga; Kolomoiets, Halyna; Yanchyshyn, Anatolii; Polishchuk, OksanaThe article is assigned to a prelude to the joke of effective pedagogical technologies in professional education in the minds of її continuity. Analyzed the definitions "innovation", "technology", "pedagogical technology", "Innovation pedagogical technology". Blocks have been added, which are stored in innovation processes in the light. The significant role of innovation in education is stated. Presented warehouses pedagogical technologies: conceptual, conceptual-processual and professional. The purpose of introducing innovative technologies into the educational process of vocational education institutions has been clarified. The reasons for finding and implementing innovative pedagogical technologies in education are analyzed.Документ Історія розвитку української товаронімії (на матеріалі власних назв промислових товарів)(ДВНЗ «Ужгородський національний університет», філологічний факультет, 2021-10) Янчишин, Анатолій Миколайович; Yanchyshyn, AnatoliyВласні назви промислових товарів у назвотворчому процесі займають особливе місце, оскільки вони найбільш динамічно розвиваються з-поміж інших ономастичних класів. Історія вивчення товаронімів пов’язана із працями значної кількості досліджень як вітчизняних, так і закордонних науковців. Проте спеціальних ґрунтовних робіт із проблем товаронімії немає, що і зумовлює актуальність обраної теми. Нині в цій галузі відзначаємо певні проблемні питання, що стосуються фіксації, термінопозначення, окреслення меж, розробки класифікації та студіювання певних закономірностей назвотворчого процесу власних назв промислових товарів. Товаронім – штучний онім, пов’язаний із матеріальною сферою людського життя, що описує власну назву окремого товару, тобто об’єкта, призначеного для продажу чи обміну. Власне до машинонімів зараховуємо: аудіовідеоніми, комп’ютероніми, сервісмашиноніми, транспортоніми. Нами було зафіксовано 22 064 онімів, що належать до ангастронімів, і які активно функціонують на території України з кін. ХІХ–ХХІ ст. Під час дослідження власних назв промислових товарів відзначаються різноманітні історичні, економічні, політичні та лінгвістичні впливи з певною періодичністю, що вказують на темпоральну градацію товаронімікону. Нами було виділено 4 періоди розвитку машинонімів, які характеризуються своїми особливостями та відносними межами. Зазначимо, що досить виразною ознакою системи власних назв машин і апаратів є встановлення співвідношення між найменуваннями товарів вітчизняного та іноземного виробництва, яке істотно відрізняється. Із-поміж товаронімів виокремлено 8 603 (38,99 %) та 13 461 (61,01%) номінацій українсько- та іншомовного походження. Саме такі показники пов’язані з тим, що товари можуть бути вироблені всередині держави чи імпортовані з інших країн. Сучасні умови, пов’язані з поширенням COVID-2019, внесли свої корективи на формування новітнього, четвертого періоду функціонування товаронімії, і зумовили виробництво значної кількості пристроїв у сфері медицини, які утворюють окрему групу, що потребують у подальшому дослідження.Документ Мікротопонімікон села Заруддя Красилівського району Хмельницької області.(Ужгородський національний університет, 2021) Царалунга, Інна БогданівнаРегіональна топоніміка дає змогу дослідити особливості функціонування локальних власних географічних назв у зв’язку з історією, етнографією, географією, економікою краю. Почасти власні місцеві назви репрезентують діалектні особливості мовлення, зберігають наслідки давніх фонетичних, морфологічних явищ, відображають становлення нових найменувань чи трансформацію колишніх, варіативність мовних одиниць. Мета нашої статті – комплексно дослідити мікротопонімію с. Заруддя Красилівського р-ну Хмельницької обл., зокрема, зібрати і систематизувати мовний матеріал, з’ясувати денотативно-номінативні, структурні, семантичні особливості найменувань, встановити екстралінгвальні фактори, що вплинули на формування регіональної системи власних назв дрібних географічних об’єктів Зарудянщини. Мікротопонімний простір населеного пункту Заруддя і навколишніх територій представлений 86 власними назвами дрібних географічних об’єктів, серед яких переважають назви доріг та їх частин, мікрогідроніми, назви полів, берегів. Значною є і кількість найменувань частин, кутків села, мінус- та плюс-оронімів. Малочисельні назви мостів, садів, найменування сільських споруд медичного, промислового і культурно-просвітницького призначення. Щодо структурних характеристик мікротопонімів варто наголосити: складених номінацій використовується дещо більше, ніж простих онімних утворень. Превалюють нові структури, і лише окремі пропріативи можна вважати давніми, зокрема, мікрогідроніми, назви кургану й могили. Твірними лексемами для мікротопонімів слугувати переважно апелятиви, серед яких чимало географічних термінів. Менше в основах онімів представлено пропріальних одиниць, зокрема, антропонімів, ойконімів, гідронімів. Почасти міктотопонімний простір села Заруддя і його околиць відображає діалектизми, властиві подільським говіркам.Документ Культурологічні аспекти порівняльного вивчення слов’янських мов.(2021) Царалунга, Інна БогданівнаНа сучасному етапі функціонування суспільства культура як феномен різнобічної діяльності людства стає провідним фактором його подальшого розвитку. Глобалізаційні процеси, що проходять сьогодні чи не в усіх сферах суспільного життя: економіці, техніці, політиці, галузі інформаційних технологій, освіті, релігії тощо, спричиняють актуалізацію важливих культурологічних понять і явищ. Осмислення різних історичних традицій, релігійних чинників, етнічних світобачень сприятиме поглибленню міжкультурного діалогу, а отже – консолідації світового співтовариства.Документ South Slavic-Ukrainian Phonetic and Graphic Variability in Religious Monuments of the 14th–15th Centuries(Национално издателство Аз-буки, Министерство на образованието и науката, България, 2021) Tsaralunga, InnaAs a result of the analysis of liturgical texts of the XIV – XV centuries created in the territory of Ukraine, expressive signs of interaction between the Old Bulgarian graphic and spelling system and the Ukrainian folk speech are recorded. Manifestations of the phonetic and graphic South Slavic-Ukrainian variability are associated with the following linguistic phenomena in the vocalism and consonantism of religious monuments: continuity of the former*ę,*’а and *^; change of the initial *jе into о; transition of e into o after hushings and ц; reduction of и > ь before iotated vowels; confusion of unstressed и and е; development of sound combinations *tоrt, *tоlt, *tеrt, *tеlt; reflexes of sound combinations ър, ъл, ьр, ьл; hardening of р'; hardness/softness of hushing consonants; dissimilation and simplification of consonants; change of sound combinations *dj, *zdj and *tj, *kt . In the phonetic system of the studied monuments, the interaction of the traditional writing of that time and the local vernacular is observed, in particular, the phonetic features of the North Ukrainian and the South-West Ukrainian dialects are revealed. The study of the language of religious monuments taking into account the results of other research in the field of philology, paleography, theology has undeniable prospects for linguistic interpretation of church books with the definition of local language traditions of the time, their localization as elements of the Slavic written culture, resolving debatable issues regarding the formation, chronology and systematization of the church-written corpus.Документ Магістр української філології: теорія і практика навчання(Хмельницький національний університет, 2021-08)Колективна монографія присвячена теорії та практиці підготовки магістрів української філології. Матеріали розміщені відповідно до освітньо-професійної програми й навчального плану спеціальності «Філологія. Українська мова та література». У параграфах розкривається сутність навчальної дисципліни, шляхи реалізації компетенцій і програмних результатів навчання, основні форми й методи навчання та контролю знань; подається список рекомендованої літератури. Також описується історія становлення спеціальності в ХНУ. Для викладачів, учителів, магістрантів, бакалаврів, учнів й усіх, хто цікавиться проблемами філології та педагогіки.Документ Хмельницький ономастичний центр. ХХІ століття (публікації з ономастики: 2001–2020 роки).(Кафедра української філології Хмельницького національного університету., 2021-07) Торчинський, Михайло МиколайовичУ довіднику наведено бібліографічні відомості про здійснені протягом 2001–2020 років публікації викладачів і студентів Хмельницького національного університету, умовно кваліфікованих як Хмельницький ономастичний центр.Документ Поділля. Філологічні студії(Кафедра української філології Хмельницького національного університету, 2021-05)Збірник наукових праць містить статті студентів, присвячені аналізу проблем, пов’язаних із вивченням мови, літератури та методик їх викладання у навчальних закладах. Для мовознавців, літературознавців, методистів, учителів та усіх, хто цікавиться філологічними питаннями.Документ Ми пам’ятаємо...(Кафедра української філології Хмельницького національного університету, 2021)У першому випуску альманаху подано спогади про відомих мовознавців України Петра Семеновича Дудика, Віталія Вікторовича Жайворонка, Святослава Йосиповича Караванського, Валентину Миколаївну Литовченко, Валентину Ісидорівну Перебийніс, Ганну Романівну Передрій, Олександра Даниловича Пономарева, Віру Юріївну Франчук.Документ Поділля. Філологічні студії(Кафедра української філології Хмельницького національного університету, 2020)Збірник наукових праць містить статті студентів, присвячені аналізу проблем, пов’язаних із вивченням мови, літератури та методик їх викладання у навчальних закладах. Для мовознавців, літературознавців, методистів, учителів та усіх, хто цікавиться філологічними питаннями.Документ Рецензія на монографію Царьової Ірини Валеріївни «Сучасний український юридичний текст: лексико-дериваційна структура» (Дніпро : Дніпропетровський державний університет внутрішніх справ, 2020. 440 с.)(2020) Царалунга, ІннаЮридична текстологія в сучасній Україні активно розвивається (хоча часом дещо хаотично й нерівномірно), однак її пошуки стимулюють потреби суспільства у впорядкованій, унормованій та уніфікованій юридичній лексиці й термінології в науково-правовій галузі, сферах законодавства, юридичній практиці. Вивчення динамічного характеру юридичного тексту ще недавно вважалося завданням далекого майбутнього, оскільки саме розуміння юридичної лексики як системи викликало в багатьох сумніви. Традиційне розуміння динамізму юридичної лексики, як правило, обмежувалося характеристикою новацій на тимчасовій осі мовного розвитку (у діахронії), аналізом взаємодії архаїзмів і неологізмів, варіювання мовних норм. Виникає потреба в переосмисленні методологічних принципів сучасних мовознавчих студій з огляду на фундаментальні світоглядні зрушення, спричинені новітніми досягненнями в пізнанні юридичного тексту загалом. Саме цей аспект є пріоритетним у рецензованій праці І. В. Царьової «Сучасний український юридичний текст: лексико-дериваційна структура».Документ Експериментальне дослідження процесу формування естетичної культури майбутніх учителів української мови і літератури.(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2020) Папушина, Валентина; Papushina, ValentynaУ статті подано результати експериментального дослідження перевірки авторської концепції та ефективності розробленої педагогічної системи формування естетичної культури майбутніх учителів української мови і літератури в процесі їх професійної підготовки у ЗВО України та дотримання низки педагогічних умов на інституційному рівні. Охарактеризовано цілі та зміст основних етапів експериментального дослідження (діагностико-мотиваційний, методологічно-експериментальний, аналітико-узагальнюючий. Вказані використані під час експерименту стандартизовані й розроблені авторські методики діагностики (методика М. Рокича «Ціннісні орієнтації», методика визначення мотивації до естетичної діяльності Т. Елерса, тест-опитувальник «Діагностика рівня емпатії» І. Юсупова, тест на рефлексію (за опитувальником А. Карпова), опитувальники «Визначення рівня критичного мислення», «Сфера інтересів студентів», «Значення естетичної культури в професійній діяльності вчителя української мови і літератури», опитувальник для визначення рівня естетичного сприйняття художніх творів та їх оцінювання, інтерв’ювання «Мої естетичні інтереси та потреби», тестування навчальних досягнень студентів). Наведені дані апробації педагогічної системи в досліджуваний період 2012-2019 рр., зокрема результати розподілу майбутніх учителів української мови і літератури за рівнями сформованості естетичної культури на констатувальному етапі експерименту та порівняльний аналіз рівнів сформованості естетичної культури контрольних та експериментальних груп до та після завершення експерименту свідчать про доцільність застосування запропонованої педагогічної системи формування естетичної культури у ЗВО, що готують майбутніх учителів української мови і літератури. Якщо на початку експерименту рівень сформованості естетичної культури був переважно низький і базовий, то з впровадженням педагогічної системи він підвищується. Цьому сприяє цілеспрямована індивідуальна робота викладачів зі студентами, залучення студентів до практичної діяльності в межах естетичного середовища ЗВО, використання інноваційних технологій навчання.Документ Жанрово-композиційні особливості проповідей про шлюб Петра Могили та Касіяна Саковича(2020) Олійник, Любов Валентинівна; Приймак, Інна Володимирівна; Olijnyk, Ljubov; Prijmak, InnaУ статті проаналізовано барокові проповіді XVII ст. про шлюб Петра Могили і Касіяна Саковича, визна-чено їх тематичну та поетикальну своєрідність. Зокрема наголошується на дидактично-моралізаторському спрямуванні текстів, домінуванні та яскравому вираженні рис бароко.Документ Подільська діалектна лексика як твірна основа прізвищевих назв і прізвищ Центральної Хмельниччини(ТОВ "фірма Планер", 2020-08-10) Ющишина, Оксана Миколаївна; Yushchyshyna, OksanaУ статті досліджено прізвищеві назви (ПН) і прізвища, похідні від апелятивів-діалектизмів, які було вибрано зі «Словника подільських говірок». Вони становлять цінний для антропонімістів та діалектологів шар лексики, оскільки століттями зберігають давні основи говіркового походження. Мета роботи – лексико-семантичний аналіз і визначення продуктивності вищевказаних антропонімів. Основи ПН і прізвищ Центральної Хмельниччини засвідчують фонетичні та лексичні особливості подільського говору. Проведений аналіз дозволив виявити 179 діалектизмів, які стали твірними основами близько 300 антропонімів (2,53 % від загальної кількості).Документ Консонантизм українського ділового письменства XIV ст. у контексті теорії мовної варіативності(Univerzita Palackeho v Olomouci, 2020) Царалунга, ІннаPhonetics features of the Ukrainian charters as the valuable source for studying of the Ukrainian language are analyzed in the article. Ukrainian charters have many features of the live national language. The aim of the scientific research is to investigate the system of consonant phonemes in the remembrances of the Ukrainian XIV century writing. So, the source base for studying of consonantism of Old Ukrainian language has become texts in the Ukrainian charters of the XIV centuries, which were adjusted by M. Peshchak, and four charters of the end of the XIV century, which were published by O. Moldovan. These remembrances represent in such regions as Volyn and nearby North territories, Galychyna, East Poland lands, Bukovyna and neihbouring South lands. Research results in the Ukrainian charters of the XIV century has given grounds to affirm that different realization of consonant phonemes caused the development of variations in the consonantism of the Old Ukrainian language. Analysis of the consonant systems in the beginning of the XIV century in the Ukrainian literary language phonetics showed that there was a notable recession from church-slavic writing traditions. Distinct phonetic features which have become differential characteristics of the modern Ukrainian literary language are detected. Some of the phonetic proceses are traced in the nowadays spoken national language.Документ Work with historical dictionary in the educational paradigm of the future teacher of Ukrainian language(Wloclawek: Izdevnieciba «Baltija Publishing», 2020) Tsaralunga, I.B.It is important to study historical and linguistic disciplines to form the professional competence of the future teacher of the Ukrainian language. The purpose of our study is to clarify the content and specificity of students’ work with historical dictionaries in the context of the educational paradigm of future Ukrainian language teachers.The problems of the educational environment formation and, particularly, the placement of electronic texts of written items, dictionaries, fiction, journalistic, scientific and other works to ensure the access of all language students to quality education are especially relevant in the modern public life caused by the coronavirus pandemic.Документ Использование индивидуальных образовательных траекторий в процессе профессиональной подготовки студентов-филологов(2020) Папушина, ВалентинаThe article summarizes the requirements for the literature teacher presented in the works of individual Ukrainian researchers and shows the elements of the methodology for creating individual educational trajectories in the process of professional training. In addition to professional competence and pedagogical mastery, a teacher must be a person who is able to realize himself as a teacher of a generation who lives in a globalized multicultural world, to understand the importance of national culture and its aesthetic values, to have the need to constantly improve linguistic and speech patterns, to be able to bring the beauty of the language into educational space of a higher educational institution, to see and feel the beauty and richness of the native language. The unifying factors in the formation of the aesthetic culture and professionalism of the literature teacher are the development and implementation of individual educational trajectories. There is substantiated the importance of an individual educational trajectory for increasing the level of professional competencies and aesthetic development of each student. The best moral qualities of a person: humanism, kindness, hardworking - students form through action, developing skills of practical participation in creating beauty in real life, strengthening the desire to live according to the laws of beauty. In the process of implementing individual educational trajectories of philological students, the growth of personal potential, the freedom to choose ways and means of solving educational goals, training based on subject-subject interaction, and the educational activity to meet the needs and capabilities of the individual are carried out. The creative achievements of the future literature teacher show the growth of their professional and pedagogical skills, which are formed both in classroom and extracurricular activitiesДокумент Поділля. Філологічні студії(Кафедра української філології Хмельницького національного університету, 2020)Збірник наукових праць містить статті студентів, присвячені аналізу проблем, пов’язаних із вивченням мови, літератури та методик їх викладання у навчальних закладах. Для мовознавців, літературознавців, методистів, учителів та усіх, хто цікавиться філологічними питаннями.Документ Methodological principles of diachronic study of linguistic variation in the Ukrainian language(Національний технічний університет України "КПІ ім. І. Сікорського", 2019) Tsaralunga, InnaThe article analyses the system of methodological principles employed in the comprehensive study of linguistic variation in diachrony. In particular, the author defines the essence of the scientific principle as a means of linguistic study as well as thoroughly describes the system of methodological principles of a diachronic study of any linguistic variations. The described methodological foundations of a diachronic study are substantiated through the prism of Ukrainian written monuments of the late Middle Ages. The paper also outlines the prospects of further theoretical and methodological scientific studies for historical linguistics. The study material comprises more than nine thousand variable language elements, recorded in the texts of business and religious writing of the late Middle Ages. The sources for the study are represented by handwritten and printed monuments of the official style of the Old Ukrainian language and the religious style of the Church Slavonic language of the Ukrainian edition. As a result of the carried out research, it has been defined that the methodology of diachronic study of variable language phenomena is based on the principles of a scientific and objective approach to the variation of the literary language in historical conditions on the basis of a complex unity of historical, systemic, anthropocentric, and synergetic directions of linguistic studies. The described methodological aspects of the study of linguistic variations can be used in training courses of general linguistics, historical grammar of the Ukrainian language, the history of the Ukrainian literary language and historical dialectology as well as in the following optional courses: “Language Variation in Diachrony”, “Principles and Methods of Linguistic Analysis of Linguistic Variation”, “Formation of the Ukrainian Language Standards” for students of philological departmens.Документ Територільна диференціація ономастичних студій в Україні(Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, 2019) Торчинський, Михайло МиколайовичПропонується короткий огляд ономастичних студій в територіальному розрізі.Документ Ономастичні дослідження на кафедрі української філології Хмельницького національного університету впродовж 2015-2019 рр.(Інститут української мови НАН України, 2019) Торчинський, Михайло МиколайовичУ статті описано досягнення кафедри української філології у справі вивчення власних назв протягом останніх п"яти років.Документ Кількісна характеристика власних назв космічних об’єктів(Хмельницький національний університет, 2019) Торчинський, Михайло МиколайовичУ статті проведено кількісні підрахунки власних назв космічних об"єктів.Документ Власні назви балетних вистав(Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, 2018) Торчинський, Михайло МиколайовичУ статті схарактеризовано структуру, спосіб творення, семантику твірних основ і мотивацію власних назв балетних вистав.Документ Історія прагматонімічних досліджень(Львівський національний університет імені Івана Франка, 2019) Янчишин, Анатолій Миколайович; Anatoly, YancyshynУ статті проаналізовано історію дослідження прагматонімів, зокрема і товаронімів з часів Київської Русі до сьогодення. Подано історію формування прагматонімії як ономастичної науки, що стосується теоретичних засад та практичного застосування власних назв промислових товарів як в Україна, так і за кордоном.Документ Полонізм як мовна одиниця(ФОП Бідюк Є. І.,, 2019) Царалунга, ІннаУ статті схарактеризовано полонізм, встановлено критерії виявлення польськомовних запозичень в українських грамотах ХIV – XV ст. Найдоцільнішим вважаємо застосування комплексного підходу при виокремленні полонізмів. Переконливим є історико-етимологічне дослідження слів іншомовного походження.Документ Умови формування естетичної культури майбутніх учителів української мови і літератури в процесі професійної підготовки(2019) Папушина, Валентина Антонівна; Красильникова, Ганна Володимирівна; Papushina, Valentyna; Krasylnykova, GannaУ статті виокремлено та деталізовано організаційно-педагогічні, психолого-педагогічні, дидактичні умови формування естетичної культури майбутніх учителів української мови і літератури в процесі професійної підготовки.Документ Basic concepts rationale in the problem of aesthetic culture formation of future teachers of Ukrainian language and literature(Сolloquium-journal, 2019) Папушина, Валентина АнтонівнаУ статті розглянуто та обґрунтовано базові поняття проблеми формування естетичної культури майбутніх учителів української мови і літератури: «естетика», «культура», «естетична культура», «естетична культура особистості», «естетична культура майбутнього вчителя української мови і літератури». Виходячи з аналізу останніх наукових досліджень та теоретичних розвідок з питання естетичного виховання та формування естетичної культури у ЗВО, автор зосереджує увагу на поняттях: естетична культура суспільства, соціальна сфера, матеріальна і духовна культура, внутрішня структура естетичної культури особистості, сфера професійної діяльності, індивідуальні естетичні якості, почуття прекрасного як результат досягнення високого рівня естетичної культури.Документ Педагогічна система формування естетичної культури майбутніх учителів української мови і літератури у процесі професійної підготовки(TURAN-CSR International Scientific, Peer-Reviewed and Refereed Journal, 2019) Папушина, Валентина АнтонівнаФормування естетичної культури майбутніх учителів української мови і літератури – цілеспрямований багатогранний процес, що забезпечує зростання інтелектуального та культурного потенціалу особистості – найвищої цінності нації. Спрямована на формування естетичної культури студентів організація освітнього процесу ЗВО потребує відповідних мети, змісту, методів, засобів, організаційних форм діяльності, що є складниками авторської педагогічної системи. У статті обґрунтовано педагогічну систему формування естетичної культури майбутніх учителів української мови і літератури в процесі професійної підготовки та її модель, що в стислій формі відтворює характеристики педагогічної системи. Модель складається з чотирьох блоків: цільовий, теоретико-методологічний, змістово-діяльнісний, результативний. Визначено провідну ідею концепції педагогічної системи, обумовлену науковим пошуком, здійсненим на методологічному, теоретичному та практичному рівнях. Встановлено концептуальні зв’язки формування естетичної культури майбутніх учителів української мови і літератури в ході професійної підготовки із загальнонауковими та конкретно-науковими підходами.